Viisi askelta kohti suunnitelmallista somepresenssiä: Case FinnHEMS



Kun FinnHEMSin viestintää sosiaalisessa mediassa alettiin kehittää keväällä 2017, oli tavoite selvä: someviestinnän tulisi tukea ja vahvistaa yhtiön strategista viestintää. Sosiaalinen media on yhteiskunnallisille toimijoille tärkeä keskusteluareena, josta pois jättäytyminen on riski.

Ground on toiminut lääkärihelikopteritoiminnan hallinnointiyksikkö FinnHEMSin strategisena kumppanina yhtiön perustamisesta eli vuodesta 2011 lähtien. FinnHEMS on toimintansa myötä aktiivisesti mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa, ja merkittävä osa Groundin ja FinnHEMSin yhteistyötä onkin ollut vaikuttajaviestintää.

Sosiaalinen media on muuttanut yhteiskunnallisen keskustelun areenoita. Keskustelua käydään yhä enemmän kanavissa, joissa ovat läsnä niin poliitikot, median edustajat, asiantuntijat kuin kansalaisetkin. FinnHEMSin oli luonnollista siirtyä viestimään entistä vahvemmin myös somessa.

Käytännön työ alkoi kesällä 2017. Passiivinen Facebook-tili oli jo olemassa, ja Twitter-tilillä FinnHEMS oli ehtinyt viserrellä muutaman vuoden – tosin epäsäännöllisesti ja ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta. Molemmat tilit aktivoitiin. Lisäksi FinnHEMSille avattiin Instagram-tili.

Oma sometiimi ja faktat liikkeelle

Someviestinnästä tehtiin suunnitelmallista ja säännöllistä. Omaa sisällöntuotantoa lisättiin, ja tekstien lisäksi alettiin tuottaa myös visuaalista ja audiovisuaalista sisältöä. Lisäksi perustettiin FinnHEMSin oma sometiimi, johon kuuluu asiantuntijoita sekä 1–4 henkilöä jokaisesta tukikohdasta: ensihoitolääkäreitä, lentäjiä ja HEMS-pelastajia.

”Reilussa vuodessa somesta on tullut FinnHEMSille tärkeä viestintäkanava. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa on erityisen tärkeää siksi, että Suomen ensihoitokentästä ja sen järjestäytymisestä käydään siellä vilkasta keskustelua”, sanoo FinnHEMSin toimitusjohtaja Jyri Örri.

Asiantuntijoiden ääni ja faktatieto on tärkeää niin sanottuna totuuden jälkeisenä aikana, jolloin tunteet sivuuttavat usein faktan ja asiantuntijana voi esiintyä kuka tahansa.

Tulokset kertovat

Suunnitelmallisuus ja kanavakohtaiset strategiat tuottavat tulosta. Sitoutuneisuus on kasvanut ja jokaisen kanavan seuraajamäärä on vähintään tuplaantunut. Hurjinta vauhtia on kasvanut Instagram, jonka seuraajamäärä on noussut reilussa vuodessa lähes neljään ja puoleen tuhanteen.

Lisäksi kiitosta täytyy jakaa myös FinnHEMSin sometiimille, jonka kädenjälki näkyy erityisesti Instagram-tilillä. Tukikohtien työntekijät kuvaavat rehellisesti omaa arkeaan. Vaikka lääkärihelikopteritukikohtien ovia ei oikeasti voida avata suurelle yleisölle, pääsee tukikohtien arkeen kuitenkin kurkistamaan somen kautta.

Huomioi nämä viisi seikkaa, kun suunnittelet yrityksenne someviestintää:

  1. Suunnittele, suunnittele, suunnittele.

Ennen kuin teet käytännön toimia, panosta huolelliseen suunnitteluun. Selvitä, mitkä ovat juuri teille tärkeimmät kanavat, ja mieti jokaiselle kanavalle oma strategiansa ja sisältökulmansa. Aseta tavoitteet, varaa resurssit, mieti sisällöt ja kartoita kohderyhmät.

  1. Resurssit kuntoon!

Jos työyhteisöstänne ei löydy resursseja ja osaamista sosiaalisen median tilien hoitamiseen, pyydä apua ammattilaiselta. Ulkopuolinen someammattilainen ei kuitenkaan voi korvata asiantuntijoidenne läsnäoloa somessa. Kannusta ja kouluta asiantuntijoita somen käyttöön. Voit esimerkiksi perustaa sisäisen sometiimin, jonka apuna ulkopuolinen viestinnän ammattilainen voi tarvittaessa toimia.

  1. Tarpeellinen info profiiliin.

Tärkeintä on, että profiiliinne päätyvä ihminen tietää, mitä yrityksenne tekee ja mistä teidät tavoittaa. Jos joku somekanavanne toimii myös asiakaspalvelukanavana, kerro se selkeästi.

  1. Panosta sisällöntuotantoon.

Olkaa läsnä ja aktiivisia. Muista kuitenkin, että määrä ei korvaa laatua somessakaan. Tuota yllättävää, informatiivista, erottuvaa tai asiakasta aidosti palvelevaa sisältöä eri muodoissa; käytä tekstiä, kuvaa, ääntä ja videota.

  1. Seuraa tuloksia ja analysoi.

Seuraa alussa asetettuja tavoitteita. Onko ne saavutettu tai ollaanko edes lähellä? Tavoitteet motivoivat ja ohjaavat tekemistä oikeaan suuntaan.




Senior Communications Consultant