BLOGI

Viestintä on valtaa – käytä sitä hyvään

— Eveliina Miettunen

Viestintä on valtaa – käytä sitä hyvään

Kaksi vuotta sitten kirjoitin koronakriisin vaikutuksista viestinnän tekemiseen. Nyt elämme uudenlaisessa uhkakuvassa, jota tuskin kukaan meistä osasi odottaa. Epävarmuuden värittämissä hetkissä viestijöiden tehtävänä on välittää faktoja ja tunteita sekä luoda yhteyttä ja ymmärrystä.  

Viestintä on yhteisöjen ja organisaatioiden tukipilari, mutta kriisissä sen merkitys kasvaa entisestään. Sekä meille viestijöille että johtajille tämänhetkinen tilanne on paitsi uhka myös mahdollisuus hyödyntää osaamistamme ja asemaamme hyvään. Omien pohdintojeni pohjalta kokosin listan keinoista, joiden avulla pysymme kiinni viestinnän ja johtamisen arjessa huomioiden samalla tilanteen tuomat haasteet. 

1. Kartoita uhat, viesti vaikutukset. Auta johtoa ymmärtämään viestinnän merkitys nykyhetkessä sekä miten kriisi vaikuttaa meihin ja muihin. Mitä muuttujia ja kohderyhmiä organisaatiosi tulee ottaa huomioon toiminnassaan ja viestinnässään nyt – entä myöhemmin? Ennakoidessasi uhkia muista myös mahdollisuudet: miten voit tässä hetkessä olla muiden tukena? 

2. Mukaudu. Katso kaikkea tekemistänne ja viestintäänne nyt uudessa valossa, kriittisin silmin. Mieti tarkoin, onko nyt sopiva sauma ulostulolle vai kannattaisiko odottaa parempaa hetkeä. Keskeytä tarvittaessa kampanjat ja muokkaa sisältöjä tilanteeseen sopiviksi.  

3. Anna tilaa tunteille. Vaikka käynnissä oleva kriisi ei välttämättä vaikuta päivittäiseen työhömme, näkyy se ihmisten jaksamisessa ja keskittymisessä. Jokainen meistä suhtautuu kriisiin omalla tavallaan. Yksi suree, toinen pelkää, kolmas tuntee vihaa. Erityisesti jos vastaat sisäisestä viestinnästä, pidä huolta, että työyhteisössäsi on tilaa vaikeillekin tunteille.  

4. Harkitse mutta älä hiljene. Kriisi ei ole oikea hetki olla hiljaa. Viesti siis myös epävarmasta ja keskeneräisestä ja ota kantaa, kun se on aiheellista. Muista, että viestintä on voimallinen vallankäytönväline – varmista siis faktat kriisitilanteessa tavanomaistakin tarkemmin.  

5. Selkeytä. Paineiden alla asiat luetaan kriittisemmin silmin ja väärinkäsitysten vaara kasvaa. Älä siis oleta, että viestisi tulkitaan niin kuin sen ajattelit. Panosta niin sisäisessä kuin ulkoisessakin viestinnässä selkeyteen ja ymmärrettävyyteen.  

6. Sävytä. Sisällön lisäksi myös viestinnän sävyllä on väliä. Pystytkö puhumaan faktoistakin empaattisesti? Muista myös sanattoman viestinnän merkitys – mitä hiljaisuus kertoo organisaatiostasi? 

7. Pidä kiinni arvoista. Arjessa arvot on helppo asettaa, kriisissä ne vasta todella punnitaan. Vastuullisesti toimiva organisaatio rakentaa nyt huomisen mainetta, takinkääntäjät muistetaan myös haastavan tilanteen jälkeen. Arvot ovat paitsi suuria tekoja myös pieniä sanoja ja tekoja osana arkea – ja jälkimmäisissä on nyt valtavasti voimaa. Viesti vastuullisuusteoista myös ulospäin. 

8. Luo yhteyksiä. Viestinnän arki on konkreettisimmillaan tiedon tulkitsemista ja yhdistelemistä. Haastavissa hetkissä viestijän tehtävänä on toimia myös ihmisten yhdistäjänä, yhteisön ja yhteisymmärryksen luojana. Pidä huolta, että luot ympärillesi yhteyden tunnetta erillisyyden sijaan. 

9. Kerro myös hyviä uutisia. Kriisitilanteessa kaipaamme myös muuta ajateltavaa. Älä siis piilota kynttilää vakan alle! Jos sinulla on aidosti kiinnostavaa kerrottavaa, jaa se maailmalle.  

10. Uskalla katsoa myös eteenpäin. Vaikka ajatuksemme ovat tiiviisti nykyhetkessä, on meillä mahdollisuus katsoa myös pidemmälle. Mitä voimme oppia kaikesta kokemastamme ja kuulemastamme? Mistä meidät tullaan muistamaan? Tuo viestinnässä esiin tämänhetkisten tekojen merkitys huomiselle – sitä rakennetaan jo nyt. 

Viestinnän ammattilaiset ovat jälleen kerran avainroolissa rakentamassa siltoja sekä luomassa yhteyttä ja ymmärrystä. Vaikka globaalia kriisiä emme viestinnällä pysty ratkaisemaan, antaa se parhaimmillaan pienen palan toivoa. 


Haluatko lukea lisää aiheesta? Saara Harju pohtii omassa blogissaan Ukrainan sodan aiheuttamia tunteita ja viestinnän merkitystä kriisissä – lue lisää!

Tilaa Grounded-uutiskirje

Haluatko Groundin ajankohtaiset asiat ja näkemyksen jatkossa suoraan sähköpostiisi?