Vastuullisuus on parasta kriisiviestintää



Yhteiskuntaamme on kuluvan viikon aikana ravistellut Vastaamon tietomurto, joka on syönyt turvallisuuden tunteen tuhansilta suomalaisilta. Kriisistä on myös mahdollisuus oppia – mainetta on vaikea korjata, jos toiminta ei ole ollut vastuullista alun perinkään.

Vastaamon piittaamattomuudesta aiheutuneesta valtavasta kriisistä on paljon opittavaa meille kaikille. Tämä on toivottavasti iso herätys organisaatioille. Kriisitilanteet ja niihin liittyvä kriisiviestintä kietoutuvat yhä useammin organisaation vastuullisuuteen – tai käytännössä vastuuttomuuteen. Media ja sidosryhmät löytävät rosot ja säröt – vastuuttomat teot – ja ovat myös valppaampia kertomaan niistä.

Useimmat yritykset ja organisaatiot valmistautuvat kyllä uhkiin ja riskeihin, se kuuluu tiiviinä osana liiketoimintaan ja liiketoiminnan kehittämiseen. Viisas yritys valmistautuu myös etukäteen kriisitilanteeseen tekemällä kriisiviestintäsuunnitelman. Vuonna 2018 tekemämme kyselytutkimuksen mukaan jopa 70 prosenttia organisaatioista on tehnyt jonkinlaisen kriisiviestintäsuunnitelman.

Meiltä Groundista tilataan paljon kriisiviestintäsuunnitelmia ja pyydetään apua akuutissa kriisitilanteessa. Näitä asioita kannattaa pohtia jo hyvän sään aikana ennen kuin myrsky iskee. Kun kiire on kova, ei enää ole aikaa pohtia, kuka tekee ja mitä.

Se ei edes ole kriisiviestintäsuunnitelman tai sen tekemisen olennaisin pointti. Olennaisinta ja ehdottomasti tärkeintä on ennakointi.

 

Maine rakentuu vastuullisuudesta

Monet asiakkaamme hämmästyvät sitä, miten me kriisiviestintäsuunnitelman tekemistä lähestymme. Kaikki lähtee ydintoiminnoista ja riskitekijöistä, ja siksi haluamme osallistaa ja koota saman pöydän ääreen kaikki yrityksen vastuussa olevat henkilöt niin johdosta kuin keskijohdostakin.

Miksi? Kriisiviestintätilanteen hoidon – prosessin, tiimin ja niin edelleen – miettimistä tärkeämpää mielestämme on ennakointi. Ja siitä vastuu ei ole vain muutamalla henkilöllä.

Parasta kriisien ennakointia on omaan toimintaan liittyvien riskitekijöiden arviointi ja aktiivinen toimiminen vastuullisesti ongelmien poistamiseksi.

Tärkeintä on tunnistaa todennäköisimmät kuprut, jotka usein liittyvät vastuullisuuteen. Tärkeää on myös havahduttaa johto ja keskijohto tunnistamaan niitä ja pysähtymään oikeassa kohdassa. Viestinnän asiantuntijoina tehtävämme ei ole laatia prosessikaavioita vaan auttaa tunnistamaan toiminnan epäkohdat ja haastaa ratkaisemaan ongelmat.

Jos vähänkin mietit, että organisaatiosi toiminnassa voi olla jotain hämärää tai kaikki asiat eivät ole kunnossa, pysähdy! Käsissäsi voi olla potentiaalinen toiminnan ja vastuullisuuden kriisi, joka voi johtaa maineen ja luottamuksen menettämiseen.

Silloin ei jälkikäteen tarvitse miettiä sitä hetkeä, jolloin olisi voinut tehdä kokonaan toisen valinnan.