Strategia- ja brändityö kirkasti Suomalais-Venäläisen kauppakamarin suunnan ja ilmeen



Konkreettisia suuntaviivoja, oman roolin ymmärrystä, raikkaan ilmeen ja innostusta uuteen tekemiseen – tätä kaikkea toi Groundin ja Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toteuttama strategia- ja brändiuudistus.

Projektin lähtökohtana oli halu terävöittää Suomalais-Venäläisen kauppakamarin tekemistä sekä analysoida toimintaympäristöä ja jäsenyritysten tarpeita sekä Suomessa että Venäjällä.

– Yrityksissä ja organisaatioissa on oltava ajan hermolla ja varmistaa, että valittu strategia johtaa oikeaan suuntaan. Halusimme tuoda oman osaamisemme näkyväksi ja kuuluvaksi niin strategiassa, toteutuksissa kuin ilmeessäkin, kertoo Suomalais-Venäläisen kauppakamarin viestintä- ja markkinointijohtaja Satu Niemelä.

Uudistus toteutettiin sidosryhmiä osallistaen, innostaen ja sitouttaen. Uudessa strategiassa kuuluu sekä henkilöstön, hallituksen, jäsenyritysten että verkoston ääni.

– Puolisen vuotta kestäneen projektin aikana haastoimme kauppakamarin henkilöstön uudistumaan rohkeasti ja luottamaan uuteen tekemiseen. Jäsenyritysten edustajien ja sidosryhmien näkemystä kartoitettiin Innolinkin maine- ja bränditutkimuksella, sanoo Groundissa asiakkuudesta vastaava Tiina Koutajoki.

Laaja ote strategiasta ilmeeseen

Brändiuudistus tarjoaa organisaatiolle mahdollisuuden kiteyttää ja sanoittaa omaa merkitystä sekä arvioida rehellisesti omaa toimintaansa suhteessa toimintaympäristöön.

– Suomalais-Venäläisen kauppakamarin tavoitemielikuvana on olla aktiivinen, asiantunteva ja rohkeasti tulevaisuuteen katsova toimija. Arvomme kiteytyvät haluun ja kykyyn auttaa asiakkaitamme menestymään. Tämä näkyy nyt selkeämmin kaikessa toiminnassamme, Niemelä kertoo.

– Kumppania valitessa on tärkeää, että yhteistyö sujuu ja kemiat toimivat. Groundilaisten kanssa oli alusta asti helppo tehdä töitä ja löysimme nopeasti keskinäisen ymmärryksen, Satu Niemelä kiittelee.

Kehityskohtien lisäksi oli tärkeää korostaa ja sanoittaa olemassa olevia vahvuuksia: asiantuntijaroolia Venäjän ja Suomen välisessä yhteistyössä. Uusi strategia ja brändi tuovatkin kauppakamarin vahvuudet ja ydinosaamisen aiempaa paremmin esiin. Kauppakamarin ydin kiteytyi sanapariin mahdollisuuksien verkosto.

Muutoksen koki myös kauppakamarin ilme. Ulospäin uudistus näkyykin selkeimmin uusituilla verkkosivuilla, uuden brändi-ilmeen mukaisessa Venla-sidosryhmälehdessä ja uutiskirjeissä sekä selkeämmin viestittyinä palveluina.

– Uusi logo, raikas värimaailma sekä ilmeen sovellukset viestivät kauppakamarin raikkaasta otteesta ja tuovat esiin toiminnan ytimen ja vahvuudet. Uutta strategiaa tukeva brändiajattelu on tiivistetty brändikirjaan, joka toimii kauppakamarin toiminnan ohjenuorana jatkossa monin eri tavoin, kertoo Groundin luova johtaja Petra Lassila, joka vastasi ilmeen uudistuksesta.

Kokemusta, näkemystä ja osaamista

Satu Niemelän mukaan Ground toi projektiin laaja-alaista näkemystä, strategista osaamista ja jouhevaa tekemisen meininkiä.

– Kumppania valitessa on tärkeää, että yhteistyö sujuu ja kemiat toimivat. Groundilaisten kanssa oli alusta asti helppo tehdä töitä ja löysimme nopeasti keskinäisen ymmärryksen, Niemelä kiittelee.

Uuden strategian vaikutus näkyy jo jokapäiväisessä toiminnassa. Strategiaa viedään eteenpäin uusilla kehitysprojekteilla, joilla vahvistetaan uudistuneen kauppakamarin askelmerkit.

– Strategiatyön edetessä huomasimme, että olemme koko ajan olleet oikealla polulla. Groundin avulla varmistimme, että kuljemme jatkossakin oikeaan suuntaan!

Tutustu Kauppakamariin verkossa svkk.fi