SORI – kirja kriisien kulisseista ilmestyy 9.10.2018



Anna Soraisen esikoiskirja SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä on kattava kuvaus viiden johtajan kokemuksista. Kulisseja avaavat nyt julkisesti Anne Berner, Atte Jääskeläinen, Mika Kojonkoski, Anna Mäkelä ja Risto Siilasmaa. Kirja antaa myös ohjeet mainekriisin ennakointiin ja kriisistä selviytymiseen.

Kokenut toimittaja ja viestinnän asiantuntija Anna Sorainen on julkisuuden koulima itsekin. Tv-uransa jälkeen hän on työskennellyt johtajien ja asiantuntijoiden apuna erityisesti vaativissa muutos- ja kriisitilanteissa viestintätoimistonsa Ground Communicationsin kautta. Hänen esikoiskirjansa SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä on kertomus kriisien johtamisen ja viestinnän vaietuista taustoista sekä opas mainekriisien ennakointiin ja niistä selviytymiseen.

– Tarkoitukseni oli kuvata johtajan kokemusta kriisin tai ison muutoksen hetkellä, mutta lopulta SORIsta tuli kirja johtamisesta, vastuullisuudesta ja viestinnästä. Nykyinen tunteilla käyvä julkisuus haastaa kriisitilanteessa aina koko organisaation, mutta erityisesti se haastaa johtajat. Jos tilanteisiin ei valmistauduta, kriisi on kompurointia. Kriisissä mitataan vastuullisuuden rinnalla näkemystä, viestintätaitoja ja tunneälyä, joten yhtälö on vaativa, Sorainen sanoo.

Kukin kirjan johtajatarinoista avaa erilaisen näkökulman: Siilasmaa on luotsannut kriisi- ja muutosyhtiötä valtavan kansainvälisen paineen alla; Berner on siirtynyt yksityiseltä sektorilta politiikkaan sankan kritiikin saattelemana; Kojonkoski on teilattu Rion olympiakisojen jälkeen huippu-urheilun vaikeuksien keulakuvana; Jääskeläinen on löytänyt itsenä mediatalon mainekriisin ytimestä ja Mäkelä on juuttunut pohjoisen kunnan päätöksenteon sokkeloihin.

– Painotus näissä tarinoissa on viestinnässä ja julkisuudessa. Meille kaikille syntyneet mielikuvat julkisista tilanteista ja tunnetuista johtajista saavat nyt rinnalleen johtajan näkemyksen kriisin käänteistä ja viestinnästä. Tulkitsemme ja analysoimme esimerkkejä omien taustojemme ja kokemustemme kautta. Mutta toivottavasti kirjan myötä jotkin ennakkoluulot, pelot tai pinttyneet tavat kohdata ihmisiä ja kriisejä tulevat haastetuiksi.

Raivorehellisyys ja viestintätaidot ennakoinnin ytimessä ‎

Kirjan päätelmiä tukee Ground Communicationsin tekemä tuore kriisiviestintäkysely, jonka mukaan johtajat kipuilevat kriisien ennakoinnin ja tunnepitoisen julkisuuden kanssa. Kriisit johtavat joka viidennessä organisaatiossa henkilövaihdoksiin. Joka kolmas vastaajista koki, ettei kriisiä käsitelty mediassa objektiivisesti ja faktaperusteisesti.

– Iso osa kriisitilanteista olisi estettävissä. Ennakointi vaatii raivorehellisyyttä oman toiminnan arvioinnissa, ymmärrystä maineen tekijöistä ja uskallusta puuttua epäkohtiin. Kriisin aikana vaaditaan viestinnän virtuositeettia. Onnekasta on, että kriisit ja nykyinen julkisuus tekevät meistä vastuullisempia. Onnetonta on, ettei nähtävissä oleviin uhkiin osata riittävästi valmistautua, kuvaa Sorainen.

Sorainen pohtii kirjassa julkisuuden ilmiöitä, kuten tunteen ylivoimaa, journalismin haasteita kansan ja asiantuntijoiden vaikutusvallan äärellä, hierarkioiden horjumista ja vastuullisuuden vetovoimaa. Kirja avaa julkisuuden todellisuutta, pelisääntöjä ja toimintatapoja kriisien ja isojen muutosten hetkillä – ja antaa välineitä analysoida ja kehittää sekä henkilökohtaista että organisaation viestintää.

Alma Talent, tiedote 2.10.2018

SORI-kirjaa voi tilata ennakkohintaan 8.10. saakka Alma Talentin verkkokaupasta.