Turun Osuuskauppa

Briiffin ja Groundin tiimi ideoi ja suunnitteli Turun Osuuskaupalle uuden Ässätekoja-konseptin yhdessä johdon ja henkilöstön kanssa. Tavoitteena oli olla yhdessä enemmän kuin ennen – ja että yhteishenki näkyisi myös asiakkaalle.

Ässä hihassa

Turun Osuuskauppa on vahva toimija Varsinais-Suomessa niin market-puolella kuin hotelli- ja ravintola-alalla. TOK oli keväällä 2020 hetkeen aikaan isoimman muutosohjelman äärellä ja tavoiteltiin isoa muutosta tavassa toimia ja palvella asiakkaita. TOKin market-kauppa oli jo aloittanut kehitystyön ja määritellyt uudet asiakaslupaukset. Muutokselle tarvittiin vielä innostava konsepti ja idea – syy miksi henkilöstö lähtisi muutokseen innolla mukaan. Tässä vaiheessa Briiffi ja Ground astui kehään.

#ässätekoja on tokkilaisten tapa toimia

Briiffin ja Groundin tiimi ideoi ja suunnitteli muutoksen tueksi uuden Ässätekoja-konseptin yhdessä TOKin johdon ja henkilöstön kanssa. Syvintä merkitystä haettiin useassa yhteisessä työpajassa ja työ laajeni koskemaan koko Turun Osuuskauppaa. Yhdessä haettiin niitä pieniäkin asioita, jotka tekevät työstä merkityksellistä ja entistä parempaa. Tavoitteena oli olla yhdessä enemmän kuin ennen – ja että se yhteishenki näkyisi myös asiakkaalle.

Työn tuloksena syntyi #ässätekoja-konsepti. Se on pitkäkestoinen muutosviestinnän konsepti, sisäinen kampanja ja erityisesti tarina, joka tukee Turun Osuuskaupan liiketoiminnan tavoitteita. Ässätekoja tarkoittaa niitä pieniäkin tekoja, jotka tekevät suuren merkityksen. Ässätekoja tehdessään saa laittaa oman persoonansa peliin ja tuoda tokkilaisuuden esiin vapaasti – yllättävällä tavalla.

#ässätekoja lähti liikkeelle hiljaisella lanseerauksella jo keväällä 2020, mutta tehtiin tutuksi sekä tokkilaisille että asiakkaille syksyllä 2020. Nykyisille ja tuleville asiakkaille suunnitellussa mainoskampanjassa esiteltiin pilke silmäkulmassa, miten asiakaslupaukset näyttäytyvät arjessa. Nämä Ässäteot näkyivät muun muassa somessa, printissä, Youtubessa, myymälöissä ja televisiossa.

Vastaanotto koko #ässätekoja-kokonaisuudelle on ollut innostava, ja se on jalkautunut hyvin sisäiseen käyttöön ja laajasti ulkoiseen viestintään. Ässäteoista on saatu yhdistävä tekijä erikokoiselle positiiviselle muutokselle jota TOK:ssa tapahtuu jatkuvasti.

”#ässätekoja on koko Turun Osuuskaupan yhteinen juttu ja olemme todella iloisia, että se on lähtenyt henkilö­kuntamme keskuudessa lentoon. Eikä siinä kaikki; se näkyy myös asiakkaille ympäri Varsinais-Suomea pieninä mutta merkityksellisinä tekoina. Konseptia hiottiin yhdessä Briiffin ja Groundin väen kanssa hyvällä draivilla ja yhteistyöllä. Lopputulos on mielestämme onnistunut ja uskomme, että se jää elämään tokkilaisten puheisiin ja tekoihin.”

Antti Heikkinen, toimitusjohtajaTurun Osuuskauppa