Puheellasi voit muuttaa todellisuutta



Huomaatko vaipuneesi negatiivisen ajattelun kierteeseen? Puskeeko ajatuksiisi ja mielipiteisiisi usein ensin miinusmerkki? Ärsyttävätkö muiden sävyt ja sanomiset?

Tämä teksti lähti soljumaan kuin itsestään kesken Helsingin yliopiston sovitteluvalmennuksen. Pia Lappalaisen luotsaama koulutus on vastannut tarpeeseen ymmärtää konflikteja ja ratkaista niitä – ja tuntunut tässä ajassa taivaanlahjalta.

Äänessä on juuri ollut aamun vieraileva luennoitsija, käyttäytymistieteilijä ja työyhteisösovittelija Saara Remes. Hän vertasi työyhteisön puhetta tiedottamiseen, joka – luonnollisesti – puhuttelee viestinnän ammattilaista. Miten sinä tiedotat muille työyhteisössä? Yhtä hyvin voisi kysyä samaa perheyhteisössä. Miten viestit? Millaista vuorovaikutusta luot? Meistä jokainen luo tunneilmastoa kaikissa ympäristöissään.

Tunne tarttuu yhtä nopeasti kuin virus. Muutama sekunti riittää tunnistamaan sinusta tämän hetken päällimmäisen tunteen.

Kuormittava elämäntilanne vie tunteen enemmän miinuksen kuin plussan äärelle. Remes kertoi, miten kuormittunut ihminen tulkitsee positiivisen puheen neutraalina ja neutraalin negatiivisena. Kun kuormitusta on työyhteisössä usealla, taakka on koko yhteisön yhteinen – ja kierre on valmis.

Oma pohdinta jatkuu koulutuksen tauolla, sateenhakkaaman maiseman edessä.

Tämä poikkeuksellinen aika tuo työyhteisöihin valtavat paineet, eikä paine voi olla näkymättä myös konfliktien aaltona.

Meillä jokaisella on mahdollisuus muuttaa todellisuutta omalla puheellamme. Työyhteisön hyvinvoinnin ja ihmisten selviytymisen kannalta tunteiden esille tuominen, tunteiden takana olevien tarpeiden tunnistaminen, niistä puhuminen ja ratkaisujen löytäminen ovat elintärkeitä.

Muutoksen edellytys on luottamus.

Remes nosti esiin hyviä, ratkaisevia kysymyksiä. Voit esittää näitä itsellesi, avaamaan ajatteluasi ja tunnistaaksesi mahdollisuuksiasi muuttaa omaa puhettasi.

Millainen puhe mielestäsi herättää luottamusta? Mieti, kehen luotat? Miten hän puhuu? Mitä hyvää luottamuksen tunne tuo omaan työhösi – ja elämääsi ylipäätään? Mitä itse teet, kun toimit luottamuksen arvoisesti? Miltä sinusta silloin tuntuu? Miten osoitat arvostuksesi toisille?

Ihmisen pitää luottaa, jotta hän kertoisi tunteistaan, toiveistaan ja tarpeistaan. Tätä on psykologinen turvallisuus. Johtaja tai esimies voi tuntea itsensä heikoksi ja osaamattomaksi turvallisuuden tekijänä. Muutos alkaa johtamisesta, mutta turvallisuutta luo kuitenkin ihan jokainen työyhteisön jäsen.

Voisiko organisaation todellisuuden muutos lähteä tietoisesta puheen muutoksesta?




Creative Strategist