”Olisi pitänyt kuunnella…”



”Olisi pitänyt kuunnella henkilöstön signaaleja paremmin”, kertoi eronpyyntönsä jättänyt Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni Talouselämä-lehdessä viime viikonloppuna. Myös hallituksen puheenjohtaja pahoitteli tänään eroa kommentoidessaan, ettei henkilöstön viestejä ole otettu tarpeeksi vakavasti.

Esperi Caren ongelmana ei varmasti ole ollut johdon tietämättömyys tilanteesta. Mutta puuttuiko johdolta haluttomuus kuulla? Entä millaisiin arvoihin perustuen johto on päätöksiä tehnyt? Vastuullinen toiminta edellyttää sitä, että päätöksiä tehtäessä on oltava halua kuunnella myös muita – myös niitä vähäisiltä ja kaukaiseltakin tuntuvia ääniä, on kyse sitten työntekijästä, alihankkijaompelijasta, kahvinpoimijasta tai vanhuksesta. Vastuullisuutta on aito kuuleminen ennen kuin joku – Valvira tai mainekriisi – suoranaisesti pakottaa siihen.

Yksi viestinnän monista rooleista on auttaa johtoa kuulemaan ja ymmärtämään. Alan konkari Taneli Hassinen on kiteyttänyt viestinnän kaksisuuntaisen roolin oivallisesti: ”Viestintä on organisaation sisään- ja uloshengitys.” Ulospäin suuntautuvien viestien rinnalla on signaaleita luotaava sisäänhengitys. Organisaatioissa tarvitaan tietoa ulkoisesta ja sisäisestä toimintaympäristöstä. Mitä meidän yrityksessämme oikeasti tapahtuu? Mitä työntekijät ajattelevat? Entä asiakkaat? Mitkä yhteiskunnalliset teemat ovat esillä juuri nyt?

Jos henkilöstö ei tule kuulluksi, kuinka asiakaskaan voisi tulla? Ja jos asiakas ei tule kuulluksi, kuinka kauan yrityksellä on toimintaedellytyksiä?

Eräänlainen yritysjohdon kuulolaite on Groundin Mainetutka, joka selvittää työntekijäkokemusta ja lupaa muun muassa kaivaa esiin marginaaleissa piilevät sisäiset maineuhat. Miltä olisivat Esperi Caren tutkatulokset näyttäneet? Todennäköisesti olisivat huutaneet punaisella, hälytysäänen säestäminä. Uhka ei ollut piilossa marginaalissa eikä hiljaisissa signaaleissa, sillä virhe on aivan liiketoiminnan ytimessä.

Menestyskulttuurin kivijalkana on halu kuunnella henkilöstöä. Jos henkilöstö ei tule kuulluksi, kuinka asiakaskaan voisi tulla? Ja jos asiakas ei tule kuulluksi, kuinka kauan yrityksellä on toimintaedellytyksiä?

Viestinnän tehtävänä on järjestää sisäänhengitystä: mahdollisuuksia kuulla sekä vahvistaa hiljaistakin ääntä niin, että se kuuluu. Yritysjohdon tehtävänä on ennen kaikkea kuunnella – silloinkin kun saatu palaute ei miellytä. Vastuullisuus ja kuunteleminen kumpuavat yrityskulttuurista.

Johtaja, tartu viestinnän tarjoamaan sisäänhengitykseen! Ilman sitä organisaatiosta loppuu pian happi.




Communications Strategist, Account Executive