Oletko sopivasti rikki?



Korona mittaa johtajuuden sfääreissä, joissa harva on aiemmin liikkunut.

”Talouspolitiikassa suurempi virhe on perustaa päätökset ylioptimismiin kuin pessimismiin. Edessä on menetetty vuosikymmen, kuten edellisen laman alkaessa vuonna 2008.”

Siinä kiteytettynä koronakriisin taloudellisia vaikutuksia selvittäneen työryhmän vetäjän Vesa Vihriälän arvio Suomen taloudellisesta tilanteesta. Siinä on myös tiivistettynä monia johtajia valveilla pitävä tuska. Positiivisimmankin johtajan on löydettävä työkalupakkiinsa realismi. Samalla olisi motivoitava uskottavasti työntekijöitä, etteivät he luisuisi pessimismiin.

Nyt on osattava johtaa strategisella, operatiivisella ja inhimillisellä tasolla. Pitäisi olla täydellinen, ihmeellisen hyvä.

Paitsi että ei. Juuri nyt on mahdollisuus ja lupa olla sopivasti rikki. Tarvita muita.

Näkemys, uudistuminen, vastuullisuus ja avoimuus ovat alkavan vuosikymmenen voittavat strategiset voimat. Operatiivisesti on kannettava ja jaettava vastuuta, opiskeltava, löydettävä oikeat osaajat, perusteltava päätökset ja rakenteelliset muutokset. Inhimillisellä tasolla tärkeintä on kuunteleminen, myötätunto ja oikeudenmukaisuus.

Jos luulit, että kaikki edellä listattu koskee vain johtajia, olet väärässä. Suuri osa koskee meitä kaikkia. Myös työntekijöitä. Jokainen on vähän rikki, ja jokaista tarvitaan korjaamaan.

Ja koko myrskyn yllä loistaa viestinnän merkitys.

Kriisin keskellä esillä olevien johtajien äänenpainoja, lenkkareita ja tilkesanojen käyttöä arvioidaan intohimoisesti sosiaalisessa mediassa, mutta se on sinänsä sivuseikka. Tikunnokassa pitäisi olla tärkein, eli luottamus. Viestinnällä se saavutetaan – tai menetetään.

Millainen viestintä herättää luottamusta? Mihin viestinnässä pitäisi kiinnittää huomiota erityisesti juuri nyt, sekä omassa organisaatiossa että sen ulkopuolella?

Jatkuvaan, aktiiviseen viestintään. Rehellisyyteen. Kuunteluun, kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Faktoihin. Selkeyteen. Johdonmukaisuuteen. Avoimuuteen taloudellisesta tilanteesta, sen muutoksista ja näkymistä. Epäkohtien ja haasteiden avaamiseen. Osallistamiseen, ratkaisujen etsimiseen yhdessä.

Luottamuksen kasvu näkyy myös viivan alla. Sitten joskus. Siihen pessimistinkin on uskottava.




Creative Strategist