Mitä vuosi 2020 opetti viestijälle?



Jäivätkö koronavuodesta jälkeen vain loppuun palaneet rauniot vai puristuiko paineessa sittenkin jotain timanttista? Viestinnän tekijöille vuosi tarjosi paitsi uudenlaisia haasteita myös ainutlaatuisia oppimisen mahdollisuuksia.

Maaliskuun alussa eteisessäni lojui puoliksi pakattu matkalaukku, sen sekavan sisällön päällimmäisenä passi, aurinkorasva ja Lissabonin matkaopas. Edessä siinsi odotettu loma – vain minä, aurinko ja sinisenä kimaltava Atlantti. Ajatus tuntuu nyt kaukaiselta. Lähes yhdessä yössä menivät uusiksi niin lomasuunnitelmat kuin arjen rutiinitkin. Työt siirtyivät toimistolta kotisohvalle, palaverit Teamsiin, matkalaukku takaisin sängyn alle. Sen viikon, jonka luulin viettäväni ulkomailla, kiersinkin kauppoja hamstraten vessapaperia ja pastaa.

Uusi ja odottamaton tilanne vaati voimia kaikissa elämäntilanteissa olevilta. Samalla viestijöiden osaamista tarvittiin enemmän kuin koskaan. Poikkeuksellisessa tilanteessa organisaatioilta vaadittiin vastauksia: johdonmukaista, avointa ja jatkuvasti päivittyvää viestintää.

Pian viestinnälle syntyi myös toinen, ehkä jopa tärkeämpi rooli. Faktojen tarjoamisen lisäksi viestinnällä välitettiin ymmärrystä ja kannustusta sekä valettiin toivoa paremmasta tulevasta. Organisaatiot halusivat vakuuttaa niin asiakkaat kuin henkilöstönkin siitä, että tästäkin selvitään. Esiin nousivat tunteet ja arvot, inhimillisyys ja vastuullisuus. Myös markkinoinnin kentällä huomioitiin inhimillisyyden ja yhteisöllisyyden tarve olemalla #yhdessä ja rakentamalla yhdemmäisyyttä – jopa huvittavaan yhdenmukaisuuteen asti.


Kriisinkestävyyden kolme v:tä

Korona ei ole kriiseistä ensimmäinen eikä viimeinen. Muutokset voivat tapahtua hetkessä, ja niitä on pyrittävä myös ennakoimaan jokaisessa organisaatiossa.

Kuten tästä myös tulevista kriiseistä selviytyy parhaiten panostamalla vastuullisuuteen, valmistautumiseen ja viestintään. Vastuullisesti kaikissa tilanteissa toimivat, kriiseihin valmistautuneet ja viestintäänsä panostaneet organisaatiot selviävät haasteiden edessä pienemmin kolhuin. Luottamus ja maine kestävät, kun toiminta valetaan kestävälle perustalle.

Viestinnän rooli ja merkitys osana poikkeuksellisten tilanteiden ennakointia, hallintaa ja jälkihoitoa ymmärretään nyt paremmin kuin koskaan. Oman työn merkityksellisyys onkin auttanut jaksamaan haastavissa hetkissä. On ollut ilo huomata, kuinka meihin viestijöihin luotetaan ja ammattitaitoamme arvostetaan. Kokemus siitä, että on pystynyt todella auttamaan asiakkaita uuden äärellä, on kannustanut eteenpäin.


Taitoa, rohkeutta, sydäntä ja menestystä

Haluaisitko unohtaa koko rankan vuoden vai otatko talteen sen opit tulevaisuutta varten? Toivottavasti jälkimmäistä, sillä vaikka vuosi on ollut monelle raskas niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisesti, piilee haasteissa aina mahdollisuus oppia, kasvaa ja löytää jotain uutta.

Koronavuosi vaati taitoa tasapainottaa työ ja arki. Rohkeutta kohdata uusi ja arvaamaton. Sydäntä olla läsnä ja lähimmäisten tukena. Samalla se tarjosi sekä yksilöille että yrityksille mahdollisuuden uudistua ja rakentaa tulevaisuuden menestystä.

Vaikka toivoisin kaiken palaavan pian ennalleen, näkyvät vuoden vaikutukset varmasti työelämässä ja arjessamme pitkään. Etätyömahdollisuudet, digitaaliset valmiudet ja sisäinen viestintä ovat ottaneet isoja harppauksia monessa yrityksessä. Kriisi on opettanut myös arvostamaan aiemmin itsestään selvinä pidettyjä asioita: terveyttä, vapautta, lähimmäisiä, työ- ja harrastusyhteisöjä sekä tavallista arkea.

Ja vaikka odotan jo malttamattomana, että saan kaivaa matkalaukun taas esiin, otan mielelläni tästäkin matkasta mukaan tärkeimmät opit, jotka kantavat varmasti pitkälle tulevaisuuteen.




Communications Specialist, Digital Communications