Mistä potkua vaikuttajaviestintään?



Politiikan supervuosi on hyvässä käynnissä. Ensimmäistä kertaa huhtikuussa käytävät eduskuntavaalit, heti perään toukokuussa EU-vaalit. Ja siihen vielä perään Suomen EU-puheenjohtajuuskausi. Vaikka nyt puhutaan ilmastonmuutoksen hillitsemisestä, niin ei auta: vaikuttamisen ilmasto lämpenee silti.

Kevätauringon lämmittäessä olemme havainneet jos jonkinlaista viserrystä – ainakin sosiaalisessa mediassa. Kaikki somekanavat ovat jo kiinteä osa demokraattista, yhteiskunnallista keskustelua, suorastaan itsestäänselvyys. Paljon puhuttua viestien mikrotargetointia on toki tehty aiemminkin, vain hieman eri nimellä ja tavalla sekä eri kanavissa.

Samalla monessa yrityksessä mietitään kuumeisesti, miten saada oma sana kuuluvaksi tämän kevään keskustelussa. Onko nyt jo liian myöhäistä? Ei ole. Keskusteluun voi ja pystyy ottamaan osaa. Mutta valitettavan monelle on silti todettava, että päätöksentekoon – ja varsinkin hallitusohjelmaan – vaikuttaminen ei ole sadan metrin pikajuoksu vaan kestävyyttä vaativa maratonjuoksu. Toki usein maratonillakin viimeisen sadan metrin pyrähtämisellä voi olla ratkaiseva vaikutus.

Vaikuttamisen lyhyt oppimäärä

Miten sitten voi vaikuttaa omalta kannaltaan tärkeisiin asioihin ja päätöksiin? Millä oman äänen saa kuuluville? Tässä muutamia vinkkejä vaikuttamisen polulle:

Insight
Tärkein, ja usein se ratkaisevakin tekijä, on kotiläksyjen tekeminen. Selvitä tarkoin, missä mennään, mikä on tilanne ja mitä mieltä muut ovat. Älä lähde sokkona soitellen barrikadeille, vaan tunne toimintaympäristösi tarkoin ja se, mistä siellä keskustellaan. Ota selvää siitä, ketkä asioista päättävät. Laita myös itsesi ja organisaatiosi happotestiin, ja selvitä mitä teistä oikeasti ajatellaan.

Intent
Mitä haluat saada aikaiseksi? Kenet haluat tavoittaa? Mieti tarkkaan strategia, hio viestisi ja kerro se mieluummin vastaanottajan kielellä. Ymmärrettävästi. Ajatusjohtajaksi pääseminen edellyttää myös vuorovaikutusta, kriittistenkin äänien hyväksymistä. Verkostoidu. Keskustele. Vaikuttaminen onnistuu aidosti vain, jos olet aidosti läsnä, tavoitettavissa ja haluat keskustella. Mainetta rakennetaan myös yhteiskunnallisella dialogilla, jossa keskeistä on avoin ja rehellinen keskustelu.

Action
Toimi, tee ja ole proaktiivinen. Seuraa suunnitelmaa mutta reagoi nopeasti. Käytä vaikuttamisessa kaikkia tasoja hyödyksesi ja mieti, missä parhaiten tavoitat haluamasi yleisön. Joskus se löytyy somesta, joskus ihan muualta. Ja mikä tärkeintä, älä roiski älämölöä sinne tänne. Varsinkaan vaikuttajaviestinnässä määrä ei korvaa laatua. Ole ratkaisukeskeinen, rakentava ja hyväksy sekin, että kaikki eivät ole samaa mieltä kanssasi.

Lopuksi vielä pureskeltavaa yritysten edustajille. Olisiko yrityksillä ja niiden asiantuntijoilla jotain opittavaa poliitikoilta? Ilman muuta. Poliitikot laittavat itsensä likoon, kasvollisesti ja tunteella. He eivät piiloudu puolueensa taakse. He argumentoivat, testaavat ajatuksiaan, keskustelevat ja ottavat tilaa. Rohkeasti.

Voisitko sinäkin rohkaistua vaikuttajaksi? Muista: myös sinun viestisi on henkilökohtainen – ei yritykseltä yritykselle.