Mistä merkityksellinen työntekijäkokemus syntyy?



Joko teillä on merkityksellinen työntekijäkokemus kaiken ytimessä? Onko teillä näkemys ja suunnitelma sen kehittämisestä? Tai käynnistikö korona strategia- tai muutosprojektin, jonka juurruttamista pitäisi tukea viestinnällä? Tässä muutama ajatus ja vinkki siihen, miten viedään työntekijäkokemus uuteen aikaan viestinnän avulla.

Etätyö on yksinkertaisesti tullut jäädäkseen. Se vaikuttaa organisaatioiden sisäiseen dynamiikkaan, työntekijäkokemukseen ja erityisesti työyhteisöviestinnän tapoihin ja keinoihin. Nykyiset rakenteet ja mallit perustuvat pitkälti siihen, että työntekijät ovat läsnä työpaikalla. Paluuta entiseen ei kuitenkaan ole. Uusi normaali on etä- ja läsnätyön hybridimalli.

Korona on myös sysännyt monessa organisaatiossa liikkeelle isoja muutosprojekteja. Poikkeusajat ovat olleet oiva mahdollisuus laittaa palikoita uuteen järjestykseen. Myös työntekijät – ja työnhakijat – hakevat nyt syvempää merkityksellisyyttä omaan työhönsä.

Mistä hyvä työntekijäkokemus sitten syntyy? Tunne ja kokemus on jokaiselle subjektiivinen, mutta yleisesti sen takana on monia eri tekijöitä, kuten vuorovaikutus, arvot, työn tekemisen tavat, työympäristö sekä työvälineet. Ja myös työkaverit. Lopulta onnistuneen työntekijäkokemuksen takana on silti ennen kaikkea työnantajan halu kohdata ihminen. Tässä kohtaa viestintä astuu vahvasti kuvioihin, sillä parhaiten kulttuuria rakennetaan organisaation jäsenten vuorovaikutuksessa.

Millaista teidän vuorovaikutuksenne on tulevaisuudessa? Toivottavasti laadukasta, sillä hyvän työntekijäkokemuksen kautta syntyvät työpaikan henki, fiilis ja kulttuuri. Juuri näistä asioista työntekijät myös puhuvat silloin, kun he viestivät muille omasta työnantajastaan.

Muutos on aina mahdollisuus, mutta myös iso haaste johtamiselle ja viestinnälle. Miten varmistetaan, että kaikki pysyvät muutoksessa mukana? Termejä on monia ja usein puhutaan joko sisäisestä viestinnästä, muutosviestinnästä, strategiaviestinnästä tai employee brandingistä. Yhteinen nimittäjä näille kaikille on työntekijäkokemus ja siitä viestintä. Ilman turhia raja-aitoja.

Miten viestinnällä voidaan parantaa työntekijäkokemusta?

Jos koet, että juuri nyt olisi syytä panostaa työntekijäkokemukseen, niin työyhteisöviestinnästä on hyvä aloittaa. Aloita siitä, miten rakennat modernin työyhteisöviestinnän tapoja.

Ymmärrän, helpommin sanottu kuin tehty. Mutta näiden viiden tärkeän askeleen avulla pääset hyvin alkuun:

1.     Valitkaa tienne. Tee taustatyö huolella, pohdi strategiset valinnat kunnolla ja kommunikoi ne – miltä meidän tulevaisuutemme näyttää juuri nyt?

2.     Arvioi ja analysoi. Ota selvää, miten juuri teidän työyhteisöviestintänne toimii. Arvioi ja kerää palautetta niin johtajilta kuin työntekijöiltä.

3.     Sopeuta. Luo työyhteisöviestintään uuden normaalin suunnitelma, joka perustuu juuri teidän organisaationne edellytyksiin. Ja sisällytä suunnitelmaan myös kanavavalinnat, keinot, ydinviestit sekä roolit ja vastuut.

4.     Ankkuroi. Luo ymmärrystä ja sitoutumista muutoksiin. Laadi suuntaviivat, jotka auttavat matkan varrella – kuinka kommunikoimme, milloin ja missä kanavassa, ja kuka kommunikoi.

5.     Toteuta. Tee suunnitellut muutokset, kokeile ja kerää niistä palautetta. Arvioi ja sopeuta uudelleen.