Groundin uusi viestintästrategi Ilmari Tuomivaara: ”Vuonna 2020 vastuullisuuden vaatimus korostuu”



Uusin työntekijämme, viestintästrategi Ilmari Tuomivaara uskoo, että tulevan vuoden aikana datan ja yritysvastuun merkitys korostuu entisestään.

Mistä tulet ja mikä on suhteesi viestintään?

Taustani viestinnän ammattilaisena on päällisin puolin hyvin perinteinen: Helsingin yliopiston viestinnän laitokselta valmistuttuani sukelsin työelämään, jossa vajaaseen kymmeneen vuoteen on mahtunut niin tiedottajan, copyn kuin viestintä- ja markkinointipäällikönkin tehtäviä.

Osaamiseni puolesta ei-niin-perinteinen kulma itsessäni on, että olen tehnyt todella paljon töitä myös graafisen suunnittelun ja liikkuvan kuvan parissa. Nautin sisällöistä, jotka ovat tekstin, kuvan ja visuaalisuutensa puolesta eheitä ja toinen toisiaan tukevia kokonaisuuksia. Omassa työssäni pyrin ottamaan jo suunnitteluprosessin ensimetreillä huomioon myös sen, miltä viestit ja sisällöt eri kanavissaan näyttävät.

Mitä sinulle tarkoittaa Groundin slogan vastavoima älämölölle?

Samalla kun media- ja viestintämaisema muuttuu yhä pirstaleisemmaksi, korostuu kyky kuunnella eri osapuolia, ymmärtää ilmiöiden ja asioiden taustoja sekä taito kommunikoida rakentavasti. Tilannetaju, aitous ja empatia ovat arvokasta pääomaa etenkin viestinnässä.

Mitkä viestinnän ilmiöt lyövät läpi vuonna 2020?

Dataa on hyödynnetty jo pitkään markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa. Uskon, että alkavan vuosikymmenen aikana suhteemme dataan arkipäiväistyy entisestään ja datan hyödyntämisen sovelluskohteet viestinnässä lisääntyvät.

Toinen varmasti vahvistuva trendi on vastuullisuuden vaatimuksen korostuminen. Esimerkkinä vaikkapa yritysten toimitusketjut, jotka globaalissa maailmassa saattavat olla hämmästyttävän pitkiä. Enää ei riitä, että yritykset tuntevat yhden toimittajaportaan, vaan koko toimitusketju on tunnettava ja kyettävä osoittamaan toiminnan vastuullisuus kullakin tasolla.

Mitä suunnitelmia töiden lisäksi sinulla on tälle vuodelle?

2- ja 4-vuotiaissa lapsissani on suunnitelmaa kerrakseen. Intohimoisena arkipyöräilijänä tavoitteeni on, että ehtisin pyöräillä vuoden aikana vähintään 5 000 kilometriä. Arkipyöräilyllä se ei tule täyttymään, sillä työmatkani on sen verran lyhyt, joten toivottavasti pääsen tekemään vuoden aikana vähintään yhden useamman päivän pyöräreissun.