Anna Soraisesta Vuoden viestijä



ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on valinnut Groundin perustajan ja toimitusjohtajan Anna Soraisen Vuoden viestijäksi.

”Viestintäyrittäjänä hän on arvostettu ja pidetty monipuolisuutensa sekä henkilökohtaisten ominaisuuksiensa takia. Hän perehtyy asiakkaansa tarpeisiin, kommunikoi avoimesti ja osaa innostaa niitä, joiden kanssa tekee työtään”, raati perusteli valintaansa.

Sorainen arvostaa saamaansa kunnianosoitusta korkealle.

– Tämä oli hämmentävän tärkeä hetki 27 vuoden työurallani. Arvostan tunnustusta niin viestinnän ammattilaisena kuin yrittäjänä. Kunnianosoitus kuuluu erityisesti tiimilleni, koko Groundin porukalle, Sorainen kiittää.

Aiemmin muun muassa toimittajana ja mainostoimistojohtajana työskennellyt Sorainen näkee vahvan median, viestinnän ja markkinoinnin kokonaisuuden ymmärtämisen maineen rakentamisen kulmakivenä.

– 15 vuotta sitten esimerkiksi johdon ymmärrys viestinnän strategisesta merkityksestä oli vähäinen. Moni johtaja saattoi kysyä, mitä viestintä oikein on. Nyt strategisen viestinnän ja viestintätaitojen tärkeys tuntuu ja kuuluu jokaisen johtajan ja asiantuntijan työssä, Sorainen kuvaa.

Vastavoima älämölölle

Groundin ja groundilaisten missiona on olla vastavoima älämölölle: vaikuttava viestintä ei synny isolla äänellä vaan ajatuksella.

– Asiakkaidemme kumppanina roolimme jakautuu tyypillisesti kolmeen vaiheeseen: ymmärryksen, toiminnan ja kertomisen sparraamiseen. Autamme yhä useammin organisaatioiden ylintä johtoa ja asiantuntijoita ymmärtämään yhteiskunnallisia muutoksia, ilmiöitä ja toimintaympäristöjä. Ymmärrys auttaa asiakkaitamme toimimaan vastuullisesti ja siten myös viestimään omasta vastuullisuudestaan.

Sorainen muistuttaa, että vastuullisuusviestintä tarkoittaa myös avoimuutta tuoda ongelmia esiin. Tätä hän korostaa syksyllä 2018 ilmestyneessä kirjassaan SORI – Johtaja ja julkisuus kriisissä.

– Olennaista on viestinnän ratkaisukeskeisyys. Tarpeen vaatiessa on tärkeää osoittaa, että on tahtotila toimia toisin ja valmius muutokseen.

Entä mikä Soraiselle on asiakastyössä tärkeintä?

– Upeimpia hetkiä ovat ne, kun on voinut auttaa asiakasta sekä strategisella että operatiivisella mutta myös inhimillisellä tasolla, Sorainen sanoo hetkeäkään pohtimatta.