Yritykset Twitterissä – ketä kiinnostaa?

Yritykset Twitterissä – ketä kiinnostaa?

Osmo Soininvaara, Edward Snowden, Naomi Klein, paavi, äitini…

Twitterin seurattujeni lista on pitkä, mutta uupuu lähes kokonaan yrityksistä. Miksi kaltaiseni viestintäihminen, jonka työhön kuuluu yritysten viestinnän konsultointi myös sosiaalisessa mediassa, ei ole kiinnostunut seuraamaan yrityksiä Twitterissä?

Twitteriä markkinoidaan usein asiantuntijamainetta ja ammattimaista brändiä rakentavana kanavana. Kaunis ajatus, mutta kestääkö väite todellisuudessa lähempää tarkastelua?

Kyllä ja ei. Twitter taipuu kanavana juuri ammattimaiseen, ajankohtaisten ilmiöiden kommentointiin. Lyhyt merkkimäärä ja tviittien nopea virta tekee kanavasta oivallisen paikan uusien nettisisältöjen linkkaamisen. Hashtagien käyttö yhdistää keskustelunaiheet päivänpolttavia teemoja heijastaviksi some-ilmiöiksi. Twiittaajat harvemmin harhautuvat omien yksityisasioidensa ruotimiseen kanavalla, joten keskustelu pysyy usein asiassa. Pöytä on siis katettu yrityksille tulla tarjoamaan panoksensa keskusteluun, tervetuloa!

Mutta ei. Annanpa pari esimerkkiä. Erään Suomessa pääkonttoriaan pitävän, globaaleilla markkinoilla toimivan teollisuusyrityksen kymmenestä viimeisestä tviitistä joka ikinen on linkki yrityksen omille nettisivuille. Toisen, ekotuotteita myyvän suomalaisyrityksen kaikki twiitit ovat suoraan Facebookista linkitettyä yksitoikkoista markkinointimateriaalia yrityksen omista tuotteista. Ei kovin kiinnostavaa.

On harmi, että yritykset ovat niin kehnosti ymmärtäneet Twitterin todellisen potentiaalin. Asiantuntijuus ei tarkoita, että mainostetaan omaa yritystä. Edelläkävijyys ei tarkoita jokaisen keskustelun ohjaamista oman yrityksen nettisivuille.

Twitter-kansa haluaa aitoa vuorovaikutusta, rohkeutta ja nokkelaa huumoria. On tutkittu, että ihmiset jakavat sosiaalisessa mediassa kaikkein eniten joko viihdyttäviä, kunnioitusta herättäviä tai vihan tunteita aiheuttavia sisältöjä. Näitä tunteita eivät yritykset liiemmin tunnu kiihottavan Twitterissä.

Yritykset, tarttukaa rohkeammin Twitterin tarjoamiin mahdollisuuksiin vuorovaikuttaa! Tässä muutama vinkki sisällön tuottamiseen:

1. Hyödynnä ajankohtainen teema.

Seuraa keskustelua ja tartu rohkeasti mahdollisuuteen tuoda oma kantasi kuuluviin yritystäsi koskettavissa asioissa. Ota kantaa, pohdi, kysy.

2. Auta Twitter-kansaa.

Mitä lisäarvoa yrityksesi voi tarjota twiittaajille? Pistä hyvä kiertämään opettamalla muita siinä, mitä yrityksesi jo osaa. Vinkkaa, neuvo, vastaa kysymyksiin – luo tarpeellista sisältöä twiittaajien uutisvirtaan.

3. Hymyilytä.

Yrityksiltäkin haetaan inhimillisyyttä – osoita sitä hyvän huumorin avulla. Hymyilytä ja naurata, mutta muista sitoa sisällön aihe yrityksesi toimintaan.

 

Johanna Salovaara, Groundin viestintäkonsultti

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This