Viestintä on taitolaji

Mitä on hyvä viestintä, ja millainen on hyvä viestinnän ammattilainen? Groundin uusi harjoittelija Eveliina Miettunen kirjoitti viestintätyöstä aloittelijan näkökulmasta.

Yksinkertaistettuna viestintätyö on jatkumo strategisesta suunnittelusta käytännön tekemiseen ­– teemojen hahmottamisesta aina tiedotteisiin ja uutiskirjeisiin. Viestintätoimistossa työskennellessäsi asetut asiakasyrityksen saappaisiin ja toimit sparraajana, tukijana ja oppaana viestinnän maailmaan.

Opiskelijasta viestintätyöläiseksi siirtyessä omat tiedot ja taidot joutuvat koetukselle. Viestinnän ammattilaisen tehtävänä on kyseenalaistaa ja kartoittaa, haastaa ja mahdollistaa. Hyvä yleissivistys ja monialainen osaaminen helpottavat laajojen kokonaisuuksien ja viestinnän kontekstin hahmottamista.

Viestintätoimisto on näköalapaikka. Kun asiakasyrityksiä on kattavasti aina korjausrakentamisesta elintarviketeollisuuteen, myös osaamisen on oltava laaja-alaista. Groundissa työskentelee joukko viestinnän rautaisia ammattilaisia, joilla on kokemusta ja asiantuntemusta muun muassa toimitus- ja markkinointityöstä sekä vaikuttamis- ja kriisiviestinnästä. Osana näin osaavaa työyhteisöä on hienoa aloitella uraansa viestintäasiantuntijana.

Viestintä on todellinen taitolaji. Parhaimmillaan se toimii kohderyhmiä aktivoivana ja sitouttavana vuorovaikutuksen keinona, jonka avulla organisaatio saa äänensä kuuluviin. Hyvä viesti on ajankohtainen, kohdennettu, tarkoituksenmukainen ja kiinnostava.

Jokainen päivä, projekti ja asiakas on erilainen, ja tässä piilevät myös työn huippuhetket ja haasteet. Viestintä vaatii tekijältään paljon, mutta samalla tuottaa onnistumisen iloa ja tarjoaa jatkuvasti mahdollisuuksia kehittymiseen.

Yleinen oletus viestintäalan jatkuvasta murroksesta ja muutoksesta pitää paikkaansa. Ehkäpä viestintäalalla jokainen meistä on enemmän tai vähemmän harjoittelija uran vaiheesta riippumatta.

Vinkit viestintätyöhön ja laadukkaaseen viestintään:

  • Ole utelias. Ota haasteet mahdollisuuksina kehittyä.
  • Mediaa ja omaa ympäristöä aktiivisesti seuraamalla pääset lähemmäksi sekä oman alasi että asiakasyritysten toimintaa.
  • Ota selvää. Älä keskity pelkästään media-alan uusiin tuuliin, vaan pyri kehittämään yleissivistystäsi ja ota selvää mitä yhteiskunnassa tapahtuu.
  • Kuuntele. Muista hyvä ja rakentava vuorovaikutus. Kuuntelutaito on tärkeä osa viestintää.
  • Kehity. Visuaalisuus on nykyaikaa. Kehitä omaa visuaalista silmääsi – opettele kuva- ja videotuotannon ja taiton perusteita.
  • Tasapainoile. Pyri olemaan samalla sekä monilahjakas että erikoisosaaja. Viestintäasiantuntijan tavoitteena on kehittyä geneerisestä viestintäkonsultista oman osaamisalansa spesialistiksi.
  • Luota. Luota omaan asiantuntijuuteesi ja näkemykseesi. Opettele perustelemaan omat mielipiteesi.
  • Ole rohkea. Uskalla hypätä haasteeseen kuin uima-altaan syvään päähän – luota siihen, että omat kykysi riittävät ja kannattelevat.

DSC_1907-2

 

 

 

 

Eveliina Miettunen on Groundin viestintäharjoittelija. 

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This