Viestinnän digitalisoituminen – uhka vai mahdollisuus?

Viestinnän digitalisoituminen – uhka vai mahdollisuus?

Toimittajarobotit kirjoittavat jo urheilu- ja talousuutisia. Robotti on tehokas ja kykenee käsittelemään hetkessä valtavia tietomääriä verrattuna hitaisiin ihmisaivoihin. Tietokoneen voisi kuvitella tuottavan konemaista, toistavaa tekstiä. Asia on kuitenkin päinvastoin: ihmiset jäävät useammin kiinni toistuvista maneereista kuin hyvin ohjelmoidut robotit.

Tein New York Timesin sivuilta löytyvän testin koneen ja ihmisen kirjoittaman tekstin erottamisesta. Erotin kahdeksasta tekstinpätkästä neljä kertaa oikean kirjoittajan. Eroja koneen ja ihmisen kirjoittaman tekstin välillä on yllättävän vaikea erottaa.

Yksi maailman suurimmista uutistoimistoista, Associated Press on käyttänyt toimittajarobotteja pörssitulostiedotteiden tekijänä heinäkuusta 2014 lähtien. Toimittajarobottien myötä pörssitiedotteiden määrä on samassa ajanjaksossa vertailtuna kasvanut 300 tiedotteesta lähes 4 400 tiedotteeseen.

Stats Monkey -tietokoneohjelmalla testattiin, miten tietokoneelta onnistuu urheilu-uutisen kirjoittaminen. Valmiin baseball-uutisen kirjoittamiseen meni algoritmilta puoli sekuntia.

Robotit kirjoittavat yhä parempaa tekstiä, paljon nopeammin kuin nopeimmallekaan ihmiselle olisi edes fyysisesti mahdollista. Onko tulevaisuudessa työtä vain koodareille? Pitäisikö ihmistieteilijän viimeistään tässä vaiheessa alkaa opiskella koodauksen saloja?

Toisaalta alati muuttuvassa globaalissa maailmassa tutkiva journalismi on yhä tärkeämpää. On toimittajan töitä, joihin robotti ei kykene: haastatteleminen, tutkiminen, eri asiakokonaisuuksien yhdistäminen ja tietojen kaivaminen sieltä, mistä niitä ei ole helppoa löytää.

Toivoisin vanhan koulukunnan tutkivan journalismin saavan lisää painoarvoa sekä uniikkien lähteiden ja aiheiden etsimisen lisääntyvän alati paisuvan tietomäärän virrasta. Robotti tulisi jälleen vapauttamaan ihmiset vaativampiin tehtäviin, ja uutisrobotit voitaisiin valjastaa tekemään perusuutisten massaa.

Itse uskon digitalisaation tuovan myös median ja viestinnän kentälle haasteiden sijaan enemmän mahdollisuuksia. Ihmisaivojen työtä tarvitaan jatkossakin. Nyt pitää vain huolehtia, että pysymme mukana kehityksessä, emmekä takerru menneisyyteen.

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This