Uskalla älähtää – se huomataan

blogikuva

Istun berliiniläisessä kahvilassa ja selaan paikallista sanomalehteä. On syksy 2015 ja Eurooppaan on lyhyen ajan sisällä saapunut suuri määrä turvapaikanhakijoita. Tilanne herättää kiivasta keskustelua kaikissa EU-maissa, mutta seurattuani muutaman päivän ajan saksalaista mediaa teen kiinnostavan huomion: useat paikalliset yritykset ottavat ajoittain epäymmärtäväisessä ilmapiirissäkin rohkeasti kantaa turvapaikanhakijoiden puolesta.

Jokainen joskus lehdistötiedotetta laatinut tietää, kuinka vaikeaa on saada oma viesti kuuluviin mediassa. Loppuviimein arvokkaimman palstatilan vievät yritykset, jotka uskaltavat kertoa itsestään muutakin kuin uutuustuotteensa ominaisuudet. Tänä päivänä laajemman huomion saavat yritykset, jotka ottavat kantaa.

Olet ehkä kuullut amerikkalaisesta Ben&Jerry’s -jäätelöfirmasta, joka käyttää ainoastaan Reilun Kaupan sertifioimia raaka-aineita ja kiinnittää erityistä huomiota kasvihuonepäästöihin? Esimerkkejä löytyy lähempääkin: muistat varmaan, kuinka perinteikäs suomalainen tekstiilitalo Finlayson ilmoitti lopettavansa yhteistyön tavarataloketju Kärkkäisen kanssa eettisistä ja yhtiön arvoihin liittyvistä syistä?

Suomalaisyritykset ovat maailman mittakaavassa varovaisia osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Se on sääli, sillä rohkeat tekijät yleensä menestyvät. Yrityksillä saa olla oma, vahva identiteettinsä – se pistetään kyllä merkille niin potentiaalisessa asiakaskunnassa kuin mediassakin. Vaitelias yritys sen sijaan ei liiemmin innosta tai herätä intohimoa.

Jos yrityksesi on erityisen tarkka tuotteiden alkuperästä ja tuotantoketjusta, kerro se muillekin. Puhu äänekkäästi kotimaisen tuotannon eettisyydestä ja lyhyiden kuljetusmatkojen puolesta. Yrityksillä on monia erilaisia tapoja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun, on vain tunnistettava sopiva tyyli, kanava ja ajankohta.

Muista kuitenkin, että ylevien sanojen tulee pohjautua todelliseen tekemiseen. Älä väitä puhuvasi suomalaisen tuotantoketjun puolesta, jos tehtaasi sijaitsevat Kiinassa. Vastuullisuus ei ole päälle liimattua vihreyttä vaan aitoja eettisiä arvoja, jotka ohjaavat yritysten toimintaa alusta loppuun. Vääristelyllä on lyhyet jäljet, ja ihmiset muistavat vilpilliset letkautukset ällistyttävän pitkään.

Hyvä suomalaisyritys, uskalla tehdä asioita omiin arvoihisi nojautuen ja älähdä äänekkäästi epäkohdista. Niistä sinut muistetaan.

eepu

Eeva Hemanus, viestintäkonsultti
Twitter: @EevaHemanus

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This