Podcastit, VR vai autenttisuuden paluu – mitä viestinnän trendeistä pitää tietää?

Quo vadis viestintä? Siinä kysymys, jota viestintäalalla mietitään kiivaasti. Tässä muutamia makupaloja siitä, mihin suuntaan viestintä Suomessa on menossa.

1. Sisäisen viestinnän esiinmarssi

Työntekijälähettiläistä, henkilöbrändäyksestä ja asiantuntijaprofiloinnista on puhuttu jo pitkään. Mutta jokin olennainen palikka tuosta välistä on jäänyt puuttumaan. Siksi tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset ja organisaatiot, jotka onnistuvat yrityksen brändäyksessä ja sisällön jakelussa organisaation sisällä. Viestintäosaston päätehtävä ei ole enää ns. ulkoinen viestintä, vaan viestinviejien ja sisällön integrointi omassa organisaatiossa. Sisäisen viestinnän arvostus ja merkitys ovat nousussa.

2. Autenttisuuden paluu

Onko positiivisen yrityskuvan rakentaminen tärkeää ja mielekästä? Vai tuntuuko se “viestintäpesulta”? Kenen tai millaista arkipäivää se todellisuudessa kuvaa? Maailmalla puhutaan jo paljon negatiivisen ajattelun revanssista. Ruotsalainen koulutustalo Sensus on jopa järjestänyt aiheesta ensimmäisen aikuiskoulutuskurssin. Eikä tällä nyt tarkoiteta Trump-tyylistä pelottelua tai polarisoitunutta vihapuhetta. Tavoitteena on tuoda viestintään vielä enemmän läpinäkyvyyttä, rehellisyyttä ja vastuullisuutta. Me emme pidä virheettömistä ihmisistä – miksi siis pitäisimme virheettömistä yrityksistä? Lisää autenttisuutta ja säröjä, kiitos. Se tuo lisää uskottavuutta.

3. Videoita, videoita, videoita – mutta myös ääntä

Liikkuva kuva on tullut vauhdilla viestintäihmisten työpöydille. Ennusteiden mukaan vuonna 2017 videoiden osuus internetliikenteestä tulee olemaan 74 prosenttia.

Myös podcastit ovat tulossa ja ryminällä. Yksi syy on niiden tuottamisen helppous videoihin verrattuna. Podcastit kuuluvat jo monen työmatkoille ja arkeen, esim. salille. Uusina kohderyhminä johto, asiantuntijat ja poliittiset päättäjät. Podcasteja hyödyntävät erityisesti mediat (mm. Washington Post, CNN, The New York Times, BBC) mutta myös yritysmaailma. Googlaa vaikka ”best business podcasts”, jos haluat kuunnella ja oppia jotain uutta työmatkalla.

4. Ansaitun median arvo nousee

Sisältömarkkinointi, oma media, omat kanavat – näistä viestintäalalla on toitotettu. Mutta jos kaikki paukut laitetaan vain omiin kanaviin ja niissä oman sisällön kehittämiseen, miten voi tavoittaa uutta yleisöä tai asiakkaita? Tarve löytää vaikuttajia, jotka puhuvat yrityksen, tuotteen tai palvelun puolesta, kasvaa vähintään samaa tahtia digitaalisen viestinnän ja sosiaalisen median kanssa. Siksi useat tutkimuslaitokset ovat jälleen rankanneet ansaitun median merkityksen korkealle. Esimerkiksi Outsellin tekemän tutkimuksen mukaan 81 prosenttia markkinointipäättäjistä piti ansaittua mediaa tehokkaampana kuin omaa tai ostettua mediaa. Medianäkyvyydellä on siis edelleen painoarvoa.

5. VR

Jokaisella suomalaisella on jonkinlainen mielipide ”VR:stä”. Ennustan, että tänä vuonna se muuttuu. Virtuaalinen todellisuus (VR) heittää meidät jälleen kerran ihanaan, kokonaan uudenlaiseen todellisuuteen ja muuttaa tarinankerronnan mahdollisuuksia. VR:n huikeat mahdollisuudet liittyvät siihen, että se tuottaa tunteita ja kokemuksia – tuotteista, ilmiöistä, yrityksistä, ihmisistä. Se on viestintäihmisille portti johonkin aivan uuteen.

Ja mikä onkaan viestintäkonsultin tärkein tehtävä tässä myllerryksessä? Vähintäänkin olla ajan hermoilla ja huolehtia siitä, että asiakas tietää mihin ollaan menossa ja mitä kannattaa kehittää.

Päivi Saarinen

Päivi Saarinen, johtava viestintäkonsultti

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This