Palava tahto

Ihmisillä on orgaanisia, sosiaalisia ja psykologisia motiiveja. Tai näin ainakin joku viisas on motiivin lähteet joskus jakanut. Maslow tietysti kipuaa kaikessa näkyvyydessään tarpeiden ja motiivien kunniapaikalle, mutta jatkettakoon tässä kolmijaolla.

Orgaaninen? Ravinto ja riittävät unet. Sosiaalinen? Perheen ja ystävien talttumaton tarve. Psykologinen? Uteliaisuus, oppimisen halu ja palava tahto vaikuttaa.

Näistäkin esimerkeistä löytyy jo muutama peruste nyt päättyvälle neljän vuoden puheenjohtajakaudelle. No, vastuullisuuden ja eettisen johtamisen aikana ravinnon nauttiminen luottamustehtävän kyljessä jäi tietoisesti vähemmälle, mutta ystävistä ja viestinnän ammattilaisten innostavasta esimerkistä ja asenteesta sai ammentaa sitäkin enemmän.

Neljä vuotta on kasvattanut muun muassa asiantuntemusta, verkostoa ja sisua. Vauhdin ja tahdon huumassa on kasvanut myös ProCom.

ProCom on löytänyt tavan elää ja kehittyä yhtenä tärkeänä osana 2000-luvun viestinnän ammattilaisten verkostoa. Yhteisön ja ProComin vahvuudesta ovat osoituksena jatkuvasti kasvanut jäsenmäärä, sosiaalisen kanssakäymisen aktivoituminen ja innostunut ilmapiiri – ja myös taloudellinen menestys suhdanteiden tuulissa.

ProCom on jo 2100 viestinnän osaajan verkosto, jonka motiivi on vahvasti suomalaisen yhteiskunnan avoimuuden ja viestinnän taitojen kehittämisessä.

Neljä vuotta on pitkä aika, noin ihmiselämässä muutenkin. Sitten vuoden 2008 alun Suomessa ja maailmalla on koettu muun muassa taantuma, Jokelassa ja Kauhajoella kouluampumiset, oleellisen etsinnässä on tutkittu lautakasoja ja vaalirahoitusta, Ahtisaari on saanut Nobelin, perussuomalaiset järkyttäneet vakaata poliittista maisemaa, Suomi voittanut jääkiekon maailmanmestaruuden − puhumattakaan kaikista muista, vähemmän julkisuutta saaneista elämän kuvista.

Viestinnän ammattilaiset ovat kaikissa yhteiskunnan käänteissä ja muutosten puuskissa olleet yhä tärkeämmässä roolissa. Työn merkitystä ei enää tarvitse selitellä, ja viestinnän strateginen asema jopa vahvistui taantuman aikana.

ProCom on johdonmukaisesti jatkanut jo 2000-luvun alkupuolella käynnistettyä kasvun ja ammattimaisen kehittämisen tietä. Tärkeimpinä tavoitteina ovat olleet jäsenpalveluiden kehittäminen, maltillinen kasvu ja kansainvälistymisen edistäminen. Viestinnän kanavia on laajennettu aktiivisesti sosiaaliseen mediaan.

Yhteisöllisyys on herännyt eloon uuden toimiston ja omien koulutustilojen myötä – Kalevankadusta on tullut meidän oma ”agoramme”, kohtaamispaikkamme. On lanseerattu ProComma-julkaisu, tutkittu somea, vastuullisuusviestintää ja vaikuttajaviestintää sekä uusittu hallinnon ja eettisten toimintaperiaatteiden ohjeistuksia.

Ammattimaisen johtamisen kehittämiseksi on tehty paljon töitä, ja ProCom voi olla ylpeä yhdistyksen operatiivisen johdon ja johtokunnan aktiivisesta otteesta. Kuluneen vuoden aikana on myös synkronoitu ProCom Oy:n ja ry:n hallintoa, ja ProCom Oy on siirtynyt 100-prosenttisesti ry:n omistukseen.

Eikä tämä tähän pääty.

ProComin tuore strategia painottaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen merkitystä, jäsenpalveluiden laadun jatkuvaa parantamista ja kasvua. Johtokunnan vilkas strategiakeskustelu poiki ajatuksia erityisesti vaikuttamisen teemoihin; ProCom haluaa vaikuttaa Suomen kansainvälisen viestinnän aktivoimiseen ja johtamiseen sekä viestinnän osaamisen ja tulevaisuuden kysymyksiin.

Viestinnän lähitulevaisuuden haasteet liittyvät taantuman taklaamiseen ja uusien mahdollisuuksien löytämiseen, viestinnän luovuuden ja kansainvälisen verkostoitumisen vahvistamiseen sekä ammatillisen itsetunnon jatkuvaan kasvattamiseen.

Olen varma, että uusi puheenjohtaja Ulrika, toimiston Elina, Laura ja Minna-Liisa sekä ry:n johtokunnan ja Oy:n hallituksen jäsenet jatkavat vaikuttavaa työtä viestinnän hyväksi, ja strategiset johtotähdet ja tavoitteet toteutuvat jatkossakin.

Erityiset kiitokset haluan näin loppusuoralla välittää toimiston dynaamisille naisille ja neljän vuoden aikana toimineille varapuheenjohtajille – Anna Lauttamus-Kauppilalle, Pirjo von Hertzenille ja Mikko Koivulehdolle. Ja tietysti kaikille johtokuntien ja Oy:n hallitusten jäsenille pyyteettömästä työstä ja ystävyydestä.

Niistä motiiveista. Kolmannelle naiselle riitti ”sähkökitara, hyvää tahtoa ja kavereita”. Tälle yhdelle riittää jatkossa ainakin kaksi jälkimmäistä. Miksei se kitarakin kuunneltuna.

Mutta ennen kaikkea palava tahto. Kiitos kaunis.

Anna Sorainen
puheenjohtaja, ProCom (2008 – 2011)
toimitusjohtaja, Ground Communications

Teksti on julkaistu ProComin Profiilissa tammikuussa 2012.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This