Onko teillä myyntiviestintä hanskassa?

Onko teillä myyntiviestintä hanskassa?

Tähän törmää usein: puhelinmyyjä yrittää kaupata jotain lörpöttelemällä viiden minuutin monologin. Liikaa puhetta, liian sekavasti. Minua ei ärsytä itse puhelu, vaan ytimen hukuttaminen tietoryöppyyn, josta ei synny loogista kokonaisuutta. En osta, hyvää päivänjatkoa.

Kyse on ääriesimerkistä, mutta se jättää miettimään, voisiko viestinnällä olla jotain annettavaa myynnille. Markkinointiviestinnästä puhutaan joka puolella. Miksei koskaan puhuta myyntiviestinnästä?

Myyntihän on pitkälti kommunikointia, siis viestintää. Myynti ja viestintä puhuvat silti hyvin harvoin keskenään, koska piilevää potentiaalia ei nähdä. Osastojen olisi aika marssia toistensa luo ja kysyä: kuinka voisimme auttaa toisiamme?

Myynnin ja viestinnän lainalaisuudet ovat samat. Tulosta syntyy, kun lähestyy oikeita ihmisiä, oikeaan aikaan, oikeanlaisilla viesteillä – hyvän tarinan kera. Kauneimmillaan myynti ja viestintä näyttävät hyvin yksinkertaisilta ja vaivattomilta, vaikka taustalla olisi monimutkaisiakin ajatusketjuja.

Viestintä ja markkinointi saattavat miettiä päänsä puhki, miltä yrityksen pitäisi näyttää ja kuinka se kommunikoi. Samaan aikaan myyjät voivat sooloilla oman persoonansa varassa, vaikka ovat yrityksen tärkeimpiä sanansaattajia ja tuovat eurot taloon.

Miksi supermyyjä takoo tulosta? Koska hän on loistava myyntiviestinnässä. Ei vippaskonstien ansioista. Hän ei sorru sekavaan jargoniin, vaan viestii kirkkaasti, kiinnostavasti ja kohdennetusti. Hän tuntuu aidolta ja koskettaa.

Siksi jokaiselle myyjälle pitäisi tarjota käyttöön parhaat myyntiviestinnän työkalut. Myyjien on tärkeä tuntea läpikotaisin yrityksensä brändi, arvot ja ydinviestit. Kotisivut suunnitellaan yhdessä tukemaan myyntiprosessia. Powerpointeista ja muusta myyntimateriaalista tehdään huoliteltuja ja selkokielisiä. Myös kirjoitustaitoa voisi kouluttaa myyjille.

Kaiken myyjää tukevan kommunikoinnin on tärkeää huokua ammattimaisuutta, kertoa tarinaa, kiteyttää ja antaa lisäarvoa. Tie kauppojen syntyyn silottuu. Viestintä on olennaisen äärellä, tukemassa suoraan liiketoimintaa.

Viimeisenä se vastavuoroinen kysymys: mitä annettavaa myynnillä on viestinnälle? Ymmärrys siitä, mitä asiakas oikeasti ajattelee meistä juuri nyt. Nykyaikainen viestintä on vuorovaikutteista. Mutu-tuntumalla syntyy harvoin erinomaista.

J-P Paajanen, Groundin viestintäkonsultti

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This