Neljä syytä, miksi jokaisen yrityksen tulisi tehdä laadukasta sisältömarkkinointia

Kuka kissan hännän nostaisi, jollei kissa itse, sanotaan – eikä turhaan. Vanha sananlasku pätee myös sisältömarkkinointiin, oli kyse sitten teksti-, kuva- tai äänisisällöstä. 

1. Kukaan ei tiedä, mitä yrityksesi osaa, jollet kerro sitä. 

Kukaan ei tiedä sitäkään, kuinka eteviä tekijöitä yrityksessäsi työskentelee, jos et koskaan kerro heistä. Sisältömarkkinointi on keino tuoda esille asiantuntijuutta ja ottaa ajatusjohtajuus tietyllä alalla. Kasvottomia yrityksiä enemmän kiinnostavat omalla äänellään puhuvat ja kirjoittavat asiantuntijat ja heidän tarinansa. Päästä heidät rohkeasti ääneen!

Siinä samalla tulee tehtyä myös brändimarkkinointia ja markkinoitua yrityksessä olevaa osaamista. Ota kynttilä pois vakan alta, nosta kissan häntä ja unohda kaunistava vaatimattomuus – osaamisenne kiinnostaa takuulla nykyisiä ja myös potentiaalisia asiakkaita.

2. Kukaan ei jaksa kuunnella, mitä yrityksesi osaa, jollet kerro sitä kiinnostavasti.

Sisällöntuotannossa määrä ei korvaa laatua. Sisältöä ei siis kannata tuottaa vain sisällöntuottamisen ilosta, vaan suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.

Laadukas sisältö tarjoaa vastaanottajalle jotakin aidosti hyödyllistä (tai vaihtoehtoisesti viihdyttävää). Hyöty voi olla esimerkiksi konkreettinen vinkki siihen, kuinka autoilla ympäristöystävällisemmin tai leipoa onnistuneesti gluteeniton leipä. Se voi olla myös uuden, mielenkiintoisen informaation tarjoamista tai jo kerrotun selventämistä.

Sisältömarkkinoinnissa on ensiarvoisen tärkeää pitää mielessä, kenelle sisältöä tuotetaan. Halutaanko ympäristöystävällisemmästä autoilusta viestiä yksityisautoilijalle, autoalan yrityksille vai poliittisille päättäjille? Miten viesti kannattaa muotoilla, jotta se tavoittaa kohderyhmän toivotulla tavalla?

3. Haluat tulla löydetyksi. 

Hyvää sisältöä luetaan ja jaetaan verkossa taatusti enemmän kuin vaikeaselkoista ja huonosti tuotettua. Jos et tuota sisältöä ollenkaan tai teet sen huonosti, sinua ei joko löydetä tai jos löydetään, et todennäköisesti anna yrityksestäsi erityisen asiantuntevaa kuvaa. Hyvien sisältöjen avulla voit lisätä yrityksesi tunnettuutta, kunhan huomioit muutaman seikan.

Sisältö on nimittäin yhtä tyhjän kanssa, jos kukaan ei löydä sitä. Viestisi kilpailee kymmenien, satojen tai jopa tuhansien samasta aiheesta tehtyjen sisältöjen kanssa. Laadukas sisältö erottuu keskinkertaisten massasta edukseen.

Mikäli sisältöäsi ei ole juurikaan luettu, ei se kuitenkaan välttämättä tarkoita, että sisältö on huonoa tai väärälle kohderyhmälle suunnattu (näistä seikoista viestii todennäköisemmin esimerkiksi matala lukuaika). Se voi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, ettei sisältöäsi ole löydetty. Jos kohderyhmä ei löydä laadukkaan sisältösi luokse, vie sisältö kohderyhmäsi luokse.

Hakukoneoptimointi edesauttaa sisällön löytymistä, joten siihen kannattaa panostaa. Lisäksi sisällön löydettävyyttä voi lisätä esimerkiksi ohjaamalla siihen some-kanavista tai maksetusta mainostilasta.

4. Asiakkaasi ovat hyvän palvelun arvoisia.

Sisältömarkkinointi kannattaa hoitaa kunnialla myös asiakkaiden vuoksi – sekä nykyisten että tulevien. Hyvällä sisällöllä tarjoat asiakkaillesi viimeisimpiä kuulumisia alaltasi ja toisaalta kerrot itsestäsi ja ammattitaidostasi uusille, potentiaalisille asiakkaille.

Hyvä ja toimiva verkkosisältö rakentaa myös asiakaskokemusta. Mikä yritys tarjosi sinulle viimeksi aidosti hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä? Minkä yrityksen kotisivulla tuskailit etsiessäsi jotakin, mitä et koskaan löytänyt? Entä kumman sivuille klikkaisit vielä uudelleen?

Iina Kansonen on viestintäkonsultti, jolle hyvä sisältö on sydämenasia.

Share This