Lomaltapaluu: virtuaalitodellisuudesta todellisuuteen?

pokemon_go_logopng

Kuinka moni vietti tänä kesänä lomansa virtuaalitodellisuudessa? Ja mistä päivämäärä 16.7.2016 jää lopulta historiankirjoihin? Ainakin siitä, että Pokémon Gon lataaminen puhelimeen vei sinä päivänä ärsyttävän kauan, koska sovelluskauppa oli ruuhkautunut. Tai jos ei ihan virtuaalitodellisuudessa, niin Snapchatissa, Twitterissä, Facebookissa, Periscopessa jne. jne.

Nyt loman jälkeen moni meistä kokee pienimuotoista ahdistusta siitä, että töissä todellisuus onkin kouriintuntuvan todellinen ja konkreettinen. Eikä sitä voi paeta virtuaaliseen maailmaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta ei vielä.

Myös viestintä ja viestinnän keinot elävät suurta murrosta. Se haastaa meidät kaikki viestinnän tekijät joka päivä, joka hetki. Nopeus vs. argumentit, faktat vs. tunne, sosiaalinen media vs. printti, klikit vs. mobiilimainonta, 20 sekuntia vs. 3 000 merkkiä. Ja niin edelleen. Vastakkainasettelun maailma on tällä hetkellä loputon.

Viestinnän maailma ei silti ole kokonaan mullistunut yhdessä kesässä. Se on edelleen täynnä mahdollisuuksia ja oivalluksia. Me groundilaiset uskomme merkityksiin, oikein valittuihin kohderyhmiin ja viestinnän aitoon sisältöön. Yleispätevää sapluunaa ei ole, mutta se onkin tämän homman suola ja hauskuus.

Mielenkiintoisen startin viestinnän syksyyn tuo Yhdysvaltojen presidentinvaalit. Marraskuun vaalit ovat huikea esimerkki siitä, mikä merkitys on viestinnällä, sen eri tavoilla, oikeilla kanavavalinnoilla, kohderyhmäajattelulla ja sisällöillä. Vaalikampanjaorganisaatiot eivät tee viestintää mutu-tuntumalla vaan kohderyhmät segmentoimalla, analysoimalla ja tarkalla suunnittelulla.

Vaikka mittakaava ja budjetti ovat toki huikean omaa luokkaansa – maailman vaikutusvaltaisimman maan presidentinvaalit – samat lainalaisuudet pätevät kaikkeen viestintään. Think first, act then – but don’t hesitate!

Robert Kagan pohtii Washington Postin kolumnissaan presidentinvaaleja. Ja twiittien merkitystä niihin. Mitä 140 merkin twiitit kertovat kirjoittajastaan? Mitä niihin voi kiteyttää? Donald Trumpista ja hänen twiittiensä sanomasta ja merkityksestä voi olla montaa eri mieltä.

Mutta niiden vaikutus ei ole enää virtuaalitodellisuutta vaan todellisuutta.

paivi_saarinen-226x300
Päivi Saarinen, Groundin vanhempi viestintäkonsultti

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This