Kriisiviestintä ja totuus

Kriisiviestintä ja totuus

Volkswagen, Nokian Renkaat ja Nordea. Viestijäkollegat, onko teillä viimeisen vuoden aikana tullut sellainen olo, että kriisiviestintä on kriisissä?

Kun julkisuuteen pulpahtaa yksi toisensa jälkeen härskimpiä tapauksia yritysten tietoisesta ja systemaattisesta valehtelusta kuluttajille, on viestijän ensireaktio helposti itsetutkiskelu, joka saattaa noudattaa tämäntyyppistä kaavaa: Jos edustamani yritys olisi ollut tämän mediaskandaalin kohteena, mitä minä olisin tehnyt? Kuinka hyvin olisin suoriutunut kriisiviestinnästä? Olisiko tahra maineen päällä ollut yhtään pienempi minun käsittelyssäni?

Tässä asetelmassa piilee ongelma. Jos yritys tai viestijä miettii, miten viestinnällä väistetään mainekolhut ja torjutaan paskan osuminen tuulettimeen, kun yritys on jo tietoisesti toiminut epäeettisesti, ollaan hakoteillä.

Yrityksen toimintatavat ja kulttuuri ovat aina viime kädessä maineen takana.

On totta, että viestinnällä saattaa pystyä keräämään jonkun hassun sympatiat puolelleen mediamyllytyksen ollessa kiihkeimmillään. Itsestään antaa hiukan fiksumman kuvan, jos kriisiviestinnässä käyttää pätevämpiä keinoja, kuin kuvankaappausta word-dokumentille rustatuista bullet pointeista.

Mutta ei viestintä – hyvä tai huono sellainen – muuta sitä faktaa, että yritys on jo toiminut väärin.

Yritykset, älkää siis palkatko viestinnän ammattilaista lakaisemaan likoja maton alle tai tunkemaan luurankoja syvemmälle kaappiin. Nämä nimittäin vain odottavat sitä päivää, kun saavat tulla ulos piiloistaan.

Totuus voittaa aina, se on luonnonlaki. Kiitos tutkivan journalismin ja aktiivisten kansalaisten, totuus valkenee entistä nopeammin.

Tästä johtuen myös viestintätoimistoiden rooli muuttuu vääjäämättömästi. Parhaimmillaan viestintäkonsultti toimii yrityskulttuurin ytimessä, johdon strategisena kumppanina, joka tunnistaa ja uskaltaa tuoda esille ne ongelmat, jotka ovat timanttisen viestinnän esteenä.

Tehkää siis yritykset meille viestijöille palvelus. Antakaa meille kirkkaampaakin päivänvaloa kestävä yrityskulttuuri, hyvät teot ja oikeudenmukaiset toimintatavat. Sitten lupaamme viestiä niin kuin parhaimmat meistä sen tekevät: avoimesti ja totta puhuen. Silloin viestinnälläkään ei ole pelkoa joutua naurunalaiseksi.

 

Johanna Salovaara

Groundin viestintäkonsultti

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This