Kivusta nautintoon

Yhdeksälle kymmenestä suomalaisjohtajasta viestintä on helppoa ja esiintymistilanteet mielekkäitä. Neljä viidestä kokee viestinnän vahvuudekseen esimiehenä. Miltä kuulostaa?

Olemmeko sittenkin lähestyneet sitä pitkään vakoiltua amerikkalaista viestintäkulttuuria, jossa johtajat rakastavat esiintymistä eivätkä keskustellessaan tutki pöydän pintaa tai kengänkärkiään?

Yeah, kyllä, varmasti. Mutta sitten tulee se kuuluisa mutta. Kyselymme mukaan johtajat arvioivat kollegoidensa taidot selvästi heikommiksi kuin omansa. Minä osaan kyllä, mutta nuo muut eivät niinkään!

Tulokset kertovat, että suurimpia ongelmat ovat suuryritysten johtajien tavoissa ja taidoissa. Yli 250 henkilöä työllistävien yritysten johtajista kolme viidestä kertoo, että oman organisaation johtohenkilöt eivät ole ammattimaisia viestijöitä.

Ajatus siirtyy tässä vaiheessa väistämättä myös valtion johtoon, mutta palautetaan se äkkiä takaisin.

Näyttää siis siltä, että osalla yksityisen sektorin johtajista on harhainen käsitys omista viestintätaidoistaan. Samaan aikaan viestintää pidetään yrityksen strategisena menestystekijänä ja tärkeänä osana johtamista.

Eli: viestinnän ymmärrys hyvä, toteutus ontuva.

Mitä nuorempi johtaja, sen isompaa on kritiikki oman organisaation viestintää kohtaan.

Nuoremmilla vaatimukset viestinnän osaamisesta ovat aivan eri tasolla, erityisesti koskien sisäistä viestintää ja sosiaalisen media taitoja.

Tottahan kaikki tämä. Perinteiset organisaatiot ja johtajat kipuilevat modernin viestinnän vaatimusten kanssa. Hyvä defenssi on tietysti kieltää tarmokkaasti muutos ja olla tyytyväinen nykytilanteeseen. Mutta sillä ei harpata kasvuun, kehitykseen tai kärkeen, millään toimialalla.

Voittavan bisneksen ja yrityskulttuurin rakentaminen vaatii viestintäkulttuurin muutosta, isoa avautumista. Raaka analyysi viestinnän tilasta ja kipupisteistä voi olla vapauttava harjoitus koko organisaatiolle.

Kuuntelin Nokian hallituksen puheenjohtajaa Risto Siilasmaata eräässä tilaisuudessa pari viikkoa sitten. Hän suoritti yleisön edessä (ja kanssa) jonkin sortin katharsiksen. Myöhemmin hän analysoi twiitissään tapahtunutta: ” Saying what you really think is actually easier and you feel pretty good afterwards.”

Anna Sorainen, Groundin toimitusjohtaja

anna-mv


Ground Communications ja Rainmaker toteuttivat Menestyvä Johtaja -kyselyn internetkyselynä 11.-24.10.2016. Kyselyssä mitattiin suomalaisten johtajien näkemyksiä myynnin, markkinoinnin ja viestinnän roolista, tavoista ja taidoista omassa organisaatiossa. Vastaajina oli suomalaisia toimitusjohtajia sekä talous-, myynti-, markkinointi- ja HR-johtajia ja -päälliköitä. Vastaajia oli yhteensä 114, yksinyrittäjistä yli 500 hengen yritysten johtajiin ympäri Suomea.

Raportin kyselymme viestintäosion tuloksista voit ladata täältä:

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This