Elloon mainoksia piiloon

Elloon mainoksia piiloon

Facebook-kansan päivityksissä on viime päivinä vilissyt kirjainyhdistelmä Ello. Salamyhkäiseen Elloon joko jaetaan tai pyydetään kutsuja sankoin joukoin. Mistä ihmeestä on kysymys?

Ello on uusi sosiaalisen median kanava, jonne on nyt tunkua. Ello eroaa kahdella merkittävällä tavalla suosituimmasta some-kanavastamme Facebookista:

  1. Elloon pääsee vain kutsusta ja
  2. Ello on täysin vapaa mainoksista.

Ello on kuin tilauksesta saapunut levittämään epäkaupallista manifestiaan mainoksiin kyllästyneelle some-kansalle. Facebook laskea raksuttaa jatkuvasti klikkausten perusteella käyttäjien kiinnostusten kohteita ja tarjoilee mainoslinkkejä käyttäjän uutisvirtaan.

Amerikkalainen teknologian, kulttuurin ja talouden ilmiöistä raportoiva Wired-lehti kirjoitti taannoin jutun siitä, mitä tapahtui, kun toimittaja tykkäsi kahden vuorokauden ajan kaikesta, mitä hänen Facebook-uutisvirrassaan tuli vastaan. Facebook alkoi vyöryttää mainos toisensa perään kaupallista sisältöä toimittajan uutisvirtaan, niin että uutisvirrasta hävisivät nopeasti kaikki käyttäjän kavereiden päivitykset. Facebookista tuli päättymätön mainoskatko.

Onko Ello siis tullut pelastamaan some-kansan mainoksista? Katsotaanpa.

Elloon pitäisi ensinnäkin päästä. Ello toimii toistaiseksi vielä beta-versiona ja ottaa siksi uusia käyttäjiä vain kutsuvierasperiaatteella. Valittu strategia voi tietysti myös palvella entistä suuremman kiinnostuksen herättäjänä: minäkin haluan tähän mystiseen Ello-kerhoon!

Ellon menestyksen puolesta puhuu simppeli ja freesi ulkoasu. Päivitykset tulevat ruudukkona käyttäjän uutisvirtaan ja käyttäjä valitsee itse, haluaako hän tarkastella kavereidensa kuvia ja päivityksiä vai tuntemattomampien seurattavien noisea. Ei yksityisviestejä, ei mainoksia, ei tapahtumia eikä liitännäisiä.

Tuleeko Ellosta uusi Facebook? Tuskin, mutta sitä ei luultavasti tavoitellakaan.. Ihmiset jakautuvat yhä enemmän eri some-kanavien mikrokosmoksiin kiinnostustensa ja sosiaalisten piiriensä mukaan. Some-kanava menestyy, jos se onnistuu palvelemaan oivaltavalla tavalla juuri oman kohderyhmänsä tarpeita. Nähtäväksi jää, löytääkö Ello oman paikkansa.

 

Johanna Laiho

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This