Ei ne trendit vaan ne teot



Tammikuu toi tullessaan viestinnän ja markkinoinnin trendilistaukset. Trendien sijaan nuorempi viestintäkonsulttimme Eveliina Miettunen listasi vuoden viisi tärkeintä viestinnän teemaa sekä keinot, joilla sanoista siirrytään tekoihin.

1. Visualisoi

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja juuri tästä syystä viestinnän visualisointi on keikkunut viestintätrendien listauksissa vuodesta toiseen. Myös tekstipainotteiset viestintäkanavat, kuten LinkedIn ja Twitter, ovat muuttuneet entistä visuaalisemmiksi. Niissäkin kuvat toimivat hyvänä koukkuna itse tekstiin.

Ota ensimmäinen askel kuvakerrontaan miettimällä, miten omaa viestintää voisi pukea visuaaliseen muotoon. Mikä fakta tai tunne olisi helpompi välittää lukijalle kuvana kuin tekstinä?

Testaa kamerankäsittelytaitojasi, erilaisia kuvapankkeja ja monipuolisia kuvankäsittelyohjelmia. Lue myös Eijan vinkit visualisointityökalujen käyttöön aiemmasta blogitekstistä.

2. Mittaa – ja ennen kaikkea analysoi

Viestinnän mittareilla kartoitetaan viestinnän vaikuttavuutta seuraamalla avainlukujen kehitystä. Mittaamiseen perustuvalla viestinnän kehittämisellä parannat sisältöjen kohdennusta, tavoittavuutta ja markkinointia.

Kehitä viestintää mittareiden kartoittamaa tietä ja aseta tavoitteita matkan varrelle. Valitse viestinnällesi oleelliset mittarit – esimerkiksi tykkääjä-, klikkaaja- ja seuraajamäärät – ja seuraa avainlukujen kehittymistä vuoden mittaan. Ota käyttöön esimerkiksi Google Analytics, jolla seuranta ja raportointi tapahtuu kootusti.

Älä kuitenkaan lankea seuraamaan vain numeroita. Määriä ja mittareita paremmin viestinnän onnistumisesta kertovat sidosryhmätutkimukset ja maineanalyysit. Luota kvalitatiiviseen tutkimukseen kvantitatiivisten mittareiden ohella.

3. Muotoile ja palvele

Palvelumuotoilu ja asiakaskokemus ovat olleet käsitteinä pinnalla jo useamman vuoden, mutta niiden todellinen hyödyntäminen viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa on yhä lapsenkengissä. Viestinnän palvelumuotoilu tarkoittaa muun muassa viestin ymmärrettävyyden lisäämistä ja kohdentamista, jotta sisältö palvelee vastaanottajaa mahdollisimman hyvin.

Mieti jokaiselle tekstille toivottu vastaanottaja, jonka tuot viestinnän keskiöön ja jolle kohdennat viestisi. Tarjoa kohderyhmälle relevanttia sisältöä, joka kiinnostaa ja tarjoaa lukijalle lisäarvoa. Pohdi, miten potentiaalinen lukija viestisi ymmärtää ja miten haluat hänen sen ymmärtävän.

4. Monikanavaista

Älä piilota kynttilää vakan alle. Jokainen kanava verkkosivuista Snapchattiin on omanlaisensa media, jolla on myös erilaiset käyttäjät ja viestien vastaanottajat. Hyvä sisältö kannattaa saattaa oikeiden yleisöjen nähtäville.

Jaa sisältösi eri kanavissa niihin sopivassa muodossa. Julkaise blogi verkkosivuilla, herättele kiinnostusta Instagram-kuvalla, esittele ytimekkäästi Facebookissa, linkitä Twitterissä ajankohtaisiin aiheisiin ja tunnisteisiin ja toimi keskustelun aloittajana LinkedInissä.

5. Panosta laatuun ja suunnitelmallisuuteen

Suunnitelmallinen ja laatutietoinen sisällöntuotanto on viestinnän todellinen no-brainer. Viestijän vastuulla on tuottaa laadukasta sisältöä – kaikissa kanavissa. Sosiaalinen media antaa mahdollisuudet laajaan vuorovaikutukseen ja keskusteluun, mutta välillä sometusinto vie ojasta allikkoon ja somekohujen virtaan.

Muista, että yksi hyvä teksti tai päivitys on parempi kuin monta harhalaukausta. Älä viesti pää kolmantena jalkana, vaan pohdi sisältöjen lukijalle tarjoamaa lisäarvoa ennen julkaisemista. Ajoita viestisi oikein, tavoita oikeat kohderyhmät oikeissa kanavissa, ja mieti viestisi merkitystä muun toiminnan näkökulmasta: mitä hyötyä tästä on vastaanottajalle eli lukijalle? Entä minulle lähettäjänä?



Junior Communications Consultant