Mies, joka muutti tapamme lukea uutisia

Mies, joka muutti tapamme lukea uutisia

Verkkouutisia lukeva ei ole viime vuosina voinut välttää törmäämästä listojen muotoon kirjoitettuihin uutisiin ja blogeihin. Yleensä otsikot lupaavat liikoja “5 tapaa, jolla saat avioliittosi kestämään”, “10 ruokaa, jotka tekevät sinut terveeksi”, “8 keksintöä, jotka mullistavat elämäsi tulevaisuudessa”.

Listan muotoon kirjoitetuista uutisista ja blogeista saamme kiittää tai syyttää yhdysvaltalaista mediayrittäjä Jonah Perettiä, jonka uratarina kuulostaa melkein liian uskomattomalta ollakseen totta. Tietojenkäsittelytiedettä opettanut Peretti päätti vuonna 2005 perustaa Arianna Huffingtonin, Kenneth Lererin ja Andrew Breitbartin kanssa uudenlaisen uutissivuston nimeltään Huffington Post.

Uutisia ja laadukkaita blogeja tarjonneesta Huffington Postista kasvoi nopeasti yksi internetin suosituimmista mediasivustoista. Jonah Peretti vetäytyi Huffington Postista AOL-kaupan myötä ja keskittyi kehittämään jo vuonna 2006 luomaansa Buzzfeed-sivustoa, jonka gif-animoidut kuvalistat hullunkurisista kissoista tai kuuluisien näyttelijöiden hassuista ilmeistä olivat heti internetin viraalihittejä.

Buzzfeedin suosion salaisuus ovat alusta lähtien olleet erilaiset listat. Yksi Perettin nerokkaimpia oivalluksia oli, että helposti luettava, visuaalinen lista hassulla otsikolla “Maailman 15 oudointa täytekakkua” tai “30 syytä, miksi ei kannata hankkia lapsia” kerää klikkejä kuin siirappi kärpäsiä. Klikit taas tuovat digimedioille rahaa.

Talouslehti Forbes uutisoikin viime syksynä Buzzfeedin kasvavan valtavalla tahdilla.

Ja mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Buzzfeedin voittokulun myötä muutkin mediat ovat havainneet, että listat toimivat verkossa ja blogeissa. Vaikka Buzzfeed kerää edelleen suurimmat klikkinsä söpöillä kissanpoikasilla ja julkkisten doppelgangereilla, on Jonah Peretillä selkeästi myös idealistinen tavoite. Toisin kuin perinteisellä medialla, Buzzfeedilla on ollut varaa palkata riveihinsä pitkän linjan tutkivia politiikan toimittajia ja hankkia omia kirjeenvaihtajia esimerkiksi Egyptistä ja Syyriasta. Ehkäpä jo seuraava Pulitzer myönnetäänkin Buzzfeedille?

 

Anu-Elina Lehti

Communications Consultant, Ground Communications

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share This